Las Cruces, here we come!

 



Lood sedaviisi, et Paulil ja mul on tänase päeva seisuga kaks kodu üheaegselt. Üks Oregonis, teine New Mexicos. Teisisõnu, peale pikavõitu otsinguid on meil Las Cuceses elamine lõpuks olemas. Kogu koduleidmise eesliinitöö langes Pauli õlgadele, ta parasjagu seal komandeeringus. Mina siit põhja poolt võitlesin tagalas, pidades virtuaalset majajahti. Tänaseks tean enam-vähem kõiki LC rendiagente nimepidi :)

Esialgu, jah, rendime, kuid kui kannad kinnitatud saavad, ning pisut hinge tõmmatud, hakkame kinnisvara soetamise plaaniga ringi vaatama. Aga see selleks, räägime käesolevast hetkest, ehk siis säärasest põnevast olukorrast, kus ma kolin majja, mida pole oma ihusilmaga näha ega käega katsuda saanud. Paul seevastu on, ja no eks fotod-videod ütlevad kah miskit. Orelimäed igatahes paistavad me taga-aiast kenasti kätte. Ja hinna-kvaliteedi suhe tundub paigas olevat. Väga kõrget renti ei taha ju maksta, väga odavas kohas (loe: kehva kvaliteediga majas) aga ei taha kah elada, olgu või ajutselt.

No ja mis siis muud nüüd kui tegudele. Esialgu ettevalmistused, igat sorti bürokraatia, end Oregonist lahtirakendamine, ja siis vastupidine protsess New Mexicos. Nende kahe vahel muidugimõista kogu majapidamise ühest kohast teise toimetamine, läbi mitme osariigi. Saab tegus augustikuu olema, seda ma ütlen. Kolimisreis on plaanitud septembri algusesse. 

July 24/2024                                                   Pildil: Las Cruces; foto võtsin veebist. 

“It’s only after you’ve stepped outside your comfort zone that you begin to change, grow, and transform.” ― Roy T. Bennett

Question of the day

 


Teate, ma pikalt pigem ei hakka. Kuluks päevi, et USA praegust poliitilist olukorda asiselt kokku võtta. Sestap ei tule sellest asine postitus, pigem emotsiooniplahvatus. Ja olgu öeldud, et ma pole Kamala Harrise fänn, kuid ta on sada, tuhat, kümme tuhat korda parem riigijuhikandidaat kui zombie-Joe. Trumpist rääkimata. 

Anyway. Tõenäoliselt saab Demokraatliku Partei, kuhu minagi kuulun, presidendikandidaadiks praegune asepresident Harris. Ametlikuks tehakse asi augusti teises pooles. Vabariiklased (Trumpi partei) on sündmuste ootamatu pöörde, Bideni lavalt taandumise tõttu tõsiselt paanikas. Sest papa Joe olnuks kerge vastane. Puhu peale, ja kukub pikali. Aga nüüd? Käre naesterahvas! Endine California peaprokurör!! Mistap republikaanid kraabivad hoogsalt igast nurgast pori kokku, et Harrist sellega loopida, muuhulgas süüdistavad teda... wait for it... lastetuses. Kamala ja teised temasarnased ei sobivat riigitüüri manu, sest pole järeltulijaid tootnud. Tuli välja, et Trumpi asepresidendikandidaat JD Vance nimetas Kamalat paar aastat tagasi lausa “kassimutiks”; teate küll, need veidrad lastetud vanaprouad, kes kassikarja toidavad, eks. 

Selle peale lajatas üks mu Texases elav sõber, vägev, poliitiliselt aktiivne naine täna oma blogis: “Here’s my question of the day: JD Vance has taken to calling Kamala Harris “the cat lady,” and wonders why she’s never been pregnant. No President of the United States has ever given birth. I’m wondering why it’s suddenly an issue.”

Ausalt, ma prindin selle tsitaadi välja ja riputan nähtavale kohale, külmkapi uksele näiteks.

Trump may regret choosing JD Vance as his running mate

July 23/2024                                                                                   Image: Internet 

“I just think it's so important not to take yourself too seriously.” ― Kamala Harris

They tried to make me go to rehab, but I said "no, no, no"

 


Järjekordne kergemat sorti suvepostitus. Või noh, alustan mitte nii väga kergelt, hüppan korraks ATH vankrile jälle. Kuna selleteemalisi kirjutisi ilmus ikka hulganisti, kommentaare veelgi hulgem, siis kahjuks ma ei mäleta enam, kus ja kes mainis (Maarja?), et ATH sümptomite hulka kuulub näiteks ka ühte teatud muusikapalasse või filmiklippi „kinnijäämine“. Et käiad ühte ning sama asja lõputult, maniakaalselt. Aga palun väga, olge lahked, nii ka mina. Kogu oma täiskasvanuea. Näiteid? Olin mingi kakskümmend kolm-neli vist, mul oli Walkman (ei itsita siin!), sõltuvuslooks Don Henley „The Boys of Summer“. Halloo, mis ma just ütlesin? Ei itsita!! Hilisemast ajast, Jeep'i roolis, Yarkoga koeraüritustele sõites Deep Purple, Ted the Mechanic, volüüm põhja keeratud. Siiani jumaldan selle introt. Värskeim sõltuvus? Gotye “Somebody That I Used to Know” + CDK Dance Company. Ja ärge küsige, mitu korda toda hüpnotiseerivat esitust vaadanud olen, ma nagunii üles ei tunnista.

------------

thisiscolossal.com: "CDK Dancers Deliver a Mesmerizing ’70s Inspired Performance to Gotye’s Iconic 2010s Hit. If you were anywhere near a radio in the early 2010s, odds are you’re familiar with Gotye’s “Somebody That I Used to Know.” Then ballad rose to popularity as it topped international charts and won awards, and today, the complicated love song boasts more than 1.6 billion streams on Spotify alone. Over a decade after its release, CDK Company revisited the hit, choreographing a dance performance that’s just as iconic as the track’s original stop-motion music video."

July 19/2024

“And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.” ― Friedrich Nietzsche

Mustriliselt

Täiesti suvaline suvepostitus tuleb täna, Eputamispostitus, kui soovite. Oli meil siin allpool juttu mu mustriarmastusest, eks. Aga olge lahked, võtsin kätte, tegin paar pilti, ettenäitamiseks. Selgitused pildiallkirjades. Ahjaa, seda ka veel, et kõik see kraam pärineb sekkarist, originaalis XL või XXL suuruses. No ma ju räägin, minusugustele kribalatele ei raatsita vingeid mustreid raisata, mistap olen sunnitud kogukamate prouade nina eest eest hilpe ära napsama, seejärel enda jaoks parajaks õmblema. 


"Rasedakleidi" lõikega tuunika, napilt põlvikattev, pikad varrukad, otstest kroogitud. Väike püstkaelus. Taskud!! Kannan mustade, läbipaistmatute retuusidega. Suvel tennised, talvel tanksaapad. 


Õhulisest kortsukangast maksikleit, paabulindude ja roosidega. Muidu oleks ehk pisut imal mu jaoks, aga ketsid päästavad.
 

Täislinased, laiade säärtega püksid, natuke pikemad kui kolmveerandpikkusega. Taskutega. Juurde musta värvi tanktop ja ketsid, teinekord ka musta värvi beanie. Üleüldse, beanie-mütse kannan teinekord ka suveajal, mul on neid säärast õhemat sorti kah. Annab, vähemasti mu enda meelest, outfitile... kuidas öeldagi... karakterit? 


 Varrukateta, kehasse töödeldud maksikleit, "vanatädi vaibiga" muster. Must-valgete Converse ketsidega läheb üle mõistuse hästi kokku. 


Siidsegune, vähekese spandexiga pidulikumat sorti maksikleit. Seitsmekümnendate stiilis muster ja lõige. Avar V-kaelus, rinnaosa tihkelt ümber keha, seelikuosa diagonaalkangast. Pikad varrukad, pealmine varrukaõmblus kogu käsivarre ulatuses avatud, varrukaotsad kroogitud. Soojal ajal tennised, külmal tanksaapad. 

July 18/2024

“You can think clearly only with your clothes on.” ― Margaret Atwood, The Handmaid’s Tale

Soliidselt




Mul oli enne road-tripile suundumist kindlalt kavas Indigoaalase üleskutse vastu võtta (“… vastutasuks ootan ma nüüd teilt kõigilt samasuguseid postitusi :) Jagatagu häid ideid ja inspiratsiooni, ja eriti seda, kuidas riideid pildistada"). Lausa idee olemas, kuidas pildistada: omaenda peegeldusi aknaklaasidel. Noh, inimene plaanib, jumal juhib, nagu öeldakse. Kõik see kena plaan lendas vastu taevast, niipea kui blogimaailmast lahkusin, teele asusin. Kõik muu tundus tähtsam kui iseenda hilpude presenteerimine. NB! See pole torge nende suguõdede suunal, kes mu äraolekul moepostitustega tegelesid. Vaimustusin muuhulgas Kertu kelmikast rebasejakist ja Katarina elegantsest pearätik-päikeseprillid kombinatsioonist à la Grace Kelly/Jackie Kennedy. Paraku, jah, mul endal läks reisiriiete pildistamisega nagu läks. Ehk järgmistel tuuridel olen tublim. Kaks pilti siiski, trucki kõrvalistmelt. Põhimõtteliselt ketsipildid, aga lisaks on alumisel näha mu road-trippide raudvara, haaremipüksid, ja ülemisel üks uuem sekkarileid, teksalõikega, puuvilla/spandexi segu. Ülevõlli lilleline-liblikane pole küll otseselt mu maitse, aga noh, sihukesed hea tuju püksid, võtke heaks või pange pahaks. Lillelisus viib kenasti ning sujuvalt postituse peapõhjuse, soliidsuse juurde. Mitte, et ma seda iseendalt küsiks, kõrvalseisjad aga ehk küll: kas 60+ naesterahval sobib sääraseid säärekatteid kanda? Ehk peaks soliiiiidsem olema?

Meenutuseks: soliidsuse teema tõstatus eelmise postituse all, kui ATH pealt sai korraks sujuvalt õpetajate riietusele hüpatud, ja märkisin, et vanasti minu õpetajaks õppimise ajal eeldati, et klassi ees seisja näeb soliidne välja. Mul isiklikult puudub aga soliidsusega sügavam suhe. Surfasin eile sõnastikes, et mida siis täpsemalt see va soliidsus tähendab. EKSS ütleb: kindel ja tõhus, korralik, usaldusväärne, esinduslik, väärikas; põhjalik. Inglisekeelset tõlget otsides leidsin muuhulgas well established, respectable. Ei hakka teemat laiaks ja lõhki ajama, võtame ainuüksi riietuse, väljanägemise. Mina küll ühest vastust anda ei oska, mis nimelt on soliidne seljariie, jalanõu, peakate. Esiti tuli pähe, et äkki soliidne = klassikaline, aga ei, see pole vist päris see. Veel sõnu, mis minu peas soliidse väljanägemisega seostuvad: ohutu, fantaasiavaba, tuim. Hm. Nagu näha, mul pole soliidsuse kohta kuigipalju head öelda. Muidugi, mu elustiil on eluaeg säärane olnud, et soliidsust pole tarvis läinud, matused välja arvata. Ja ehk veel mõned sündmused, ühe käe sõrmedel üles loetavad, tänaseks ajaloohõlma vajunud. 

Mustritest, pükstefotole viidates. Esiteks. Vaatan, et mu riietumisharjumused käivad siinsele mainstreamile vastu. Enamik naisi kasutab minu tähelepanekute järgi kombintsiooni ühevärviline bottom (püksid, seelik) + kirju top (pluus, kampsik, pusa, mis iganes). Mul vastupidi. Pea kõik mu bottomid on mustrilised, üks kreisim kui teine, kamo ja muu säärane, olgu tegu talve- või suvegarderoobiga. Topid aga, need on enamjaolt musta värvi.  Teiseks. Teate, mis suurusnumbritele kõige ägedamaid mustreid pakutakse, mu teise ringi poodide kogemuse põhjal? XXL ja XXXL. Jep. Jumala tõsi. Minusuguseid kiitsakaid arvatakse pisikesi, aravõitu lillekesi-ruudukesi-triibukesi-täpikesi eelistavat, samas kui kogukamatele naistele pakutakse oivalisi, lennukate ornamentidega kaetud kangaid. Mistap tihtipeale ostan mitu numbrit suurema asja, õmblen parajaks. Just eile leidsin sekkarituuril Nike’i talvepüksid, vateeritud, kuhu kolm mind sisse mahuks. Muster? Massiivsed, kirevavärvilised lilled mustal põhjal, no nii äge, et vesi tuleb suhu. Kavatsen õmblused üles harutada, talveseeliku õmmelda, kuigi, kui nüüd mõtlema hakata, siis New Mexicos seda va talveseelikut kuigipalju vaja ei lähe ju? Aga no poodi kah ei saanud jätta säärast varandust (tervelt kolme dollari võrra kergendasin kukrut).
 
Aga jah, rääkige nüüd kaasa, aidake soliidsust defineerida. Ja mismoodi teie garderoobis soliidsusega lood. Mul näiteks pole mitte ühtegi, no mitte ainumastki nö. soliidset jakki/pintsakut. Ma ei suuda ega oska säärast asja kanda, see oleks nagu sadul sea seljas. On paar kleiti-seelikut, mida vastavas kontekstis võiks soliidsena kirjeldada, aga ma ei paku neile seda konteksti. Näiteks ei kanna kleite ilmaski kingadega, ikka ketside või tanksaabastega. Mul ei olegi kingi. Või oot, üks paar suvekingi siiski, aga need on säendsed gladiaatorisandaalid, soliidseks ei liigitu. Kampsikute ja muude üleriietega sama. Mõni võiks hea tahtmise korral ehk soliidsuse-sildi külgegi saada, aga kui paaritan neid beanie-mütside ja kamopükstega, haihtub soliidsus kus seda ning teist. Mine võta kinni, millist puudujääki, mis sorti ebakindlust riietusega kompenseerin, aga mul peab väljanägemisel alati mingi… eee… kiiks juures olema. Et poleks nagu kõigil, noh. Et näe, kui julge, kui eristuv ma olen. Iseenesest nõme, onju. Lapsik kuidagi. Justkui enesekindlusest puudu. Teisalt võib ju ka nii vaadata, et enesekindlust oi kui palju, üldse ei hooli, mida teised arvavad. Mine võta kinni, kumbapidi need asjad mul peas käivad. Ise eelistaksin muidugi viimatinimetet varianti.
   
Aa, aga äkki saab soliidsust enesekindlusega siduda? Ärimaailm jne, kõik kontrolli all, kõik kulgeb soovitud suunas? Mänguruumi (loe: ebaõnnestumisvõimalust) pole? Heakskiit tagatud, halvakspanu välditud? Jep, riietuse teemat võiks pikalt ja laialt psühholoogilisest aspektist lahata, aga mul jooksis mõte kokku siinkohal. Lähen teen ühe kohvi endale. Ja sedajärgi garderoobis väikese harvenduse, sest uut kraami on juurde tulnud, järelikult peab millestki loobuma, riidekapp pole kummist, vähemasti minu oma mitte. 
 
July 10/2024

“You never realize how much of your background is sewn into the lining of your clothes.” ― Tom Wolfe

Ma ja ATH

Allpool nimetan nimesid. Kui sa ei soovi enda oma siinses kontekstis näha või tunned, et olen sind valesti mõistnud või miskit, anna teada. 

------------

Long ago and far away, ajal, mil Malluka blogi tasuta saadaval oli, käisin seal teinekord lugemas. Oma ATH teekonda kirjeldades juhtus ta mainima, et kui näiteks pealelõunal mõni kohtumine või kohustus ees ootab, halvab see ka kogu hommikupooliku. Ei suuda end sundida miskit asjalikku tegema, olgugi et hilisema ürituseni aega tundide viisi. Imestasin, et näe, mul täpselt samamoodi. Kui Lendav ATH teemat lahkama asus, leidsin kokkulangevusi juba rohkem kui üks või kaks. Mõni ime, mul ja tal ju sarnane leivateenimisviis, kunstnik-käsitöölised. Kusjuures teatud käitumismustrid tundusid vaat et identsed, näiteks tellimustöödega toimetulek. Kogu mu aastakümneid väldanud vabakutselisuse jooksul on tähtaegadest kinnipidamine, või õigemini, töö alustamine üks igavene iseenda käe väänamine olnud. Asi käib nii: inspireeriv tellimus, kobe tasu ootamas, ei tehniliselt keerukas ega miskit. Üleandmistärmin läheneb, mina aga ei suuda, no lihtsalt ei suuda toda esimest noalõiget või nõelapistet või haamrilööki teha. Lausa füüsiliselt võimatu, noh. Selle asemel otsin (muidugimõista ka leian) kõikvõimalikke muid toimetusi, mis tol hetkel absoluutselt edasilükkamatutena tunduvad. Näiteks säärased emergency majapidamisvärgid nagu aknapesu või õueriisumine või miskit. Mis kohe kuidagiviisi oodata ei kannata, onju. Kordi, mil tellija ees seetõttu häbisse olen jäänud, ei julge avalikult kokku lugedagi. Või võtame ärevusega tembitud vastumeelsuse ametlikesse veebikanalitesse sisenemisel, mida Lendavgi kirjeldab. Internetipank ja muud säärased kohad. Lükkan muudkui edasi ja edasi ja edasi, lõpuks aga, kui end toore jõuga sooritusele sunnin, saab vajalik paari minutiga tehtud. Pärast imestan jupp aega, mis mind ometi tagasi hoidis. No ja siis muidugi Maarja kirjeldet ATH rännak. Tema veebipäevikust leian äratundmisi kuhjaga. Väga suure kuhjaga.  

----------

Reisides ma üldiselt eemaldun blogimaailmast. Seekordne oli aga üsna kauakestev, mistap Pauli veebikoosolekute ajal lõin teinekord endagi arvuti käima. Justnimelt arvuti, sest telo ja blogid minu maailmas kokku ei kuulu, eelistan täismõõdus ekraani. Muuhulgas lugesin-laikisn Kristallkuuli ATH postitust, laikisin ka paari sealset kommentaari. Kass, nagu öeldakse, on nüüd siis kotist väljas: hoolimata näidetest, millega tänast kirjutist alustasin, kuulun leeri, mida vestluse teistssegi blogidesse laienedes sarkstiliselt “normaalsete inimeste” eksklusiivklubiks tituleeriti, sest inimsoole igiomaselt moodustus otsekohe kaks vastanduvat suguharu: Meie ja Nemad. Diskussiooni kirglikkust ma muidugi mõistan. Aegu tagasi juhtus Ritsiku juures vestlus täiskasvanute toidutalumatuse teemadel. Oi ma läksin leili, kui tuli märkus “allergia ei ole allergia, kui spetsialist seda diagnoosiga kinnitanud pole.” Jumal hoidku, mul pole mingit diagnoosi tarviski, et peale munaproteiini manustamist end poolsurnuna tunda. 

Diagnoosidest rääkides. Tomi küsimus Maarja kodukorra-postituse sabas kõlas justkui minu suust: kus lõpeb laiskus ja lohakus ning algab ATH? On see sujuv skaala, või on tegu selgelt binaarse on/ei ole olukorraga? Mu enda vaatenurgaga haakuv vastus tuli Mustkaarna suust: erinevat laadi ATH-d esineb enamikel inimestest, see on üsna varieeruv ajutegevuse omadus, millega enamus inimesi elatud saab, kuna suudab leiutada toimetulekuviisid ja jooksvalt kohaneda. 

Jättes kõrvale säärased rasked ATH juhud, mispuhul ajukeemia vajakajäämised raskelt või lausa rängalt igapäevaelu mõjutavad, on peen termin toimetulekustrateegiad mu jaoks võtmesõna. Pole ka ime. Egas ainult Ukuaru Minna ajal - minugi põlvkonda kasvatati põhimõttel “sure ära, kui elada ei jaksa”. Pead toime tulema. Laisk, loll ja lohakas oled, kui ei tule. Nii et jah, kadestamisest rääkides kadestan minagi (heatahtlikult kadestan) tänaseid keskmise või kergema ATH-ga inimesi, kel abi psühholoogi, psühhiaatri, ravikeemia näol soovi korral käeulatuses. Raskeid ATH-kaid ei kadesta. Neile tunnen südamest kaasa.

Veel jäi kommentaaridest silma, et ATH-st rääkides võiks ehk muuhulgas pädeda talupojatarkus “kui häirib, on häire; kui ei häiri, siis pole”. Sel juhul võin julgelt öelda, et mul on mul häire. Sest mõned, läbi elu korduvad tegutsemismustrid häirivad mind ennast oluliselt. Neist läbimurdmine (eelnimetet toimetulekustrateegiate abiga) imeb energiat, mida hea meelega toredamatel eesmärkidel kasutaksin. Aga ei, ikka ja jälle on vaja kasvõi selle va prokrastineerimisega rinda pista, või sundida end suure pildiga tegelema, selmet obsessiivselt mingile tähtsusetule detailile keskenduda, vms. 

Muidugi ei hakka ma siin iseendale diagnoosi panema, kaugel sellest. Pean end ausalt öeldes üsna normaalseks, ilma sarkasmi ja jutumärkideta. Asjaolud ning olukorrad, millega maadeldud, on mu senist arusaamist mööda osake inimeseks sündimisega kaasnevast taagast. Aga! Peale ATH postituste-kommentaaride tsunamit pean ehk oma vaatenurka pisut revideerima. Mis saab üksjagu keeruline olema, kuna kuuekümne kolme elatud aasta jooksul olen ju toimvad toimetulekumehhanismid välja kujundanud, miks teised ei võiks? Vähe sellest, mu meelest kuulub seesamune igapäevaelulise vintsklemisega hakkamasaamise tööriistade leidmine ning leiutamine inimeseks olemise juurde, paratamatult, lahutamatult. Sellegipoolet vaatlen end vasttärganud huviga: mis küll on (olnud) mu “edu” saladuseks? Armastavas, kuid paindumatult ranges lastetoas kinnistunud sund läbi lüüa? Täiskasvanu hirm ja/või häbi oma nõrkusi näidata? Kui oleksin mõnikümmend aastat noorem, kas otsiksin tänase ühiskonna vaimuhügieeni standardite foonil oma vajakajäämistele abi väljastpoolt, selmet iseennast seesmiselt piitsutada? (Ajad ja kombed teadagi muutuvad; vanasti piisas, kui korra nädalas sauna saadi, täna on igapäevane dushi all käimine elementaarne.) Vastus: ma ei tea. Ei saa kunagi teadma, sest minu jaoks on see konkreetne rong läinud. Toimivad toimetulekustrateegiad on jäädavalt mu ajju betoneeritud. 

Lõpetuseks miski, mis tähtis tundub: kirjutan alla Indigoaalase pärimisele Kristallkuuli juures: “Kuidas me oleme selleni jõudnud? Et ei ole ok esitada oma, alternatiivset arvamust?” Et kui ma imestan, miks ATH ühtäkki nii hoogsalt pinnale kerkinud (minu arvamist mööda on, ning seda mitte üksnes me väikeses blogikogukonnas), siis pean imestuse endale hoidma? Maarja mõistmise postituse valguses mõtlen: kas mõistvus ei peaks sisaldama ka mõistmist, et kõik ei saa, ei peagi mõistma; et kõike ei saa ega peagi?

June 29/2024

"Understanding is a two-way street." ― Eleanor Roosevelt

Back to the future

 



Freudian slip on asja nimi inglise keeles. Emakeelde paraku panna ei oska. Aidake? Anyway, seesamune slip juhtus mul viienädalase reisi alguspäevadel. Olime parasjagu teel Pauli noorema poja ning ta mõrsja manu, noored elavad Albuquerques (linna nime kirjutamine nõuab aega ja keskendumist :)), kui New Mexico osariigi numbrimärkide uut disaini silmasin. Sa jeerum, kui vinge! Kollane kiri mustal taustal, pluss rohelise ja punase chillipipra kaunad; chili pepper ja New Mexico kuuluvad ju lahutamatult kokku. Mu aju unustas aga miskipärast, et plaanime Arizonasse kolida, mitte New Mexicosse. Hõiskasin rõõmsalt, et oo, vaata, Paul, me saame nüüd säendsed uhked numbrimärgid oma sõidukitele! Järgmisel sekundil sain apsakast midugi aru, ja noh, Arizona autonumbritel pole kah miskit viga, saquarokaktus peal ja puha.

Et siis. Meil nüüd tulevane kodulinn kindlalt paika pandud. Kavatseme seal kinnisvara soetada, aga kolimisjärgsetelt kuudel siiski veel üürime mõnda aega, uurime turgu, egas põrsast kotis saa osta. Ah et kuhu kolime? Las ma räägin. Albuqerques käidud, mõnus pikk nädalalõpp veedetud, võtsime suuna Arizonale. Kaks linna olid juba ammuaega tagasi sõelale jäänud, plaan emmas-kummas kanda kinnitada: Prescott põhja pool, Tucson (hääldada tjuusson) lõunas. Ja mis selgus. Prescott muid tore, aga sooja aega aasta lõikes meie jaoks liig vähe. Tucsoniga olime ennegi üsna tuttavad, kuid lähemal vaatlusel osutus liig suureks linnaks. Hektiliseks. Mispeale hakkas üks asi teisele järgnema, pusletükid kokku sobituma, ja… ta-taaa... trummipõrin…. me kolime tagasi Las Crucesesse!! Ei suur, ei väike, ülikoolilinn, multikultuuri iga nurga peal, imeline loodus ümberringi, soojalembidele sobiv kliima, süle ning seljaga sõpru ja häid tuttavaid, mõistlik elukallidus… võiksin loetlma jäädagi. Kui te nüüd küsite, miks me säendsest paradiisist üleüldse ära kolisime, siis vastus kõlab: mitte seetõttu, et poleks rahul olnud, vaid seetõttu, et tahtsime vaheldust. Täna, peale kümmet aastat Oregoni jahedust tundub kuum, värvikirev Las Cruces täpselt see koht, kuhu järgmine kodu luua. Aga oot, äkki kümne aasta pärast tahame jälle kuhugi mujale? No mis seal ikka, eks siis kolimegi jälle. Hetkel aga on jah nii, et seisame oma eelmise Las Crucese üürikodu landlady juures ootejärjekorras, pluss veel paaris kohas, mistap täpset kolimisaega ning -aadressi hetkel ei tea, kuid üks on kindel: enne novembrikuud, talveilmasid, oleme Oregonist läinud. 

Las Cruceses asjad aetud, otsustasime, et kuhu meil kiiret, teeme väikese road tripi kah. "Väike road-trip" paisus oodatust tükk maad suuremaks, tagasi Oregoni jõudes (hmm, sõrmed tõrguvad miskipärast trükkimast “tagasi koju jõudes”, sest Las Cruces tundub juba praegu rohkem koduna, ma vist eelmises elus sealtkandist pärit?) oli trucki odomeetrile lisandunud 4900 miili. Ligemale 7900 kilomeetrit. Ma pole tükil ajal nii palju loodus-ilu nautinud - üks vaimustav, maagiline, massiivne vaade teise otsa. Teel lõunast põhja ründasime rahvusparke, paar päevakest ühes, paar teises: CanyonlandsCapitol Reef,  Mesa Verde, Great Basin. Osariigid: New Mexico, Arizona, Colorado, Utah, Nevada, California. Eks ma reisijuttu räägin kah jõudumööda, aga järgmine postitus tuleb ATH-st, kuna  kibelen kirjutama. Mis sest, et viibega, ja mis sest, et kõik on selle kohta juba kõik ära öelnud. Ma tahan kah öelda.

Aga jah, see Freudian slip siis, millega postitust alustasin. Näedsa, saamegi omale need vinged, pipardega numbrimärgid!

p.s. Pilt veebist, kellegi kolmanda isiku numbrimärk, loodetavasti ei teki tüli.

June 26/2024 

“I think New Mexico was the greatest experience from the outside world that I have ever had. It certainly changed me for ever.  A new part of the soul woke up suddenly, and the old world gave way to a new.” ― D.H. Lawrence                                                               

On the road (again)

 


Nonii, 5500 läheb nüüd mõneks ajaks lukku jälle. Camper on trucki turjale tõstetud, paari päeva pärast võtme suuna lõunaosariikidesse. New Mexico, Arizona… Kuupikkune reis plaanis, ehk pikemgi. Aga te seal teispool ookeani pidage end senikaua korralikult üleval, onju :) Ja nautige suve. Kui Oregonis tagasi olen, eks siis pajatan, kus ja mis.

May 15/2024                                                                                    Image: Internet

“Travel far enough, you meet yourself.” ― David Mitchell, Cloud Atlas

Tõrges Tesla



Disclaimer: tegemist on emotsioonipostitusega. Paluks mitte üleliia tõsiselt võtta. Lisaks annan endale aru, et järgnev on vanainimese vingumise õpikunäide, aga noh, vahel võib seda lõbu ju lubada, või mis.

Ühesõnaga. Istun mina täna puhkehetkel kohvikruusiga arvuti taha, ning kuna väsinud aju nõuab miskit kerget, skrollin oma armsat Daily Mail’i. Ja satun säärasele pealkirjale: Tesla owner left horrified after getting stuck in her car as temperature hits 103 degrees when she tried to update its software: there was a message displayed on the screen of the car which said driving and charging were suspended until the update was completed.

Klikin artiklile lisatud videol, ja… no mis ma oskan öelda. Esiteks, kulla laps, ära osta Teslat, või ära lase papal-mammal sulle seda osta, kui sa säärase peene masinaga ümber käia ei oska. Sõiduriist, mida tuleb apdeitida, et ta sinu eest mõtleks, ei ole just kõige turvalisem valik. “Leave The World Behind” filmi olete näinud? Kuidas Teslad kollektiivselt lolliks lähevad? Ma lausa kirjutasin tollest stseenist mõni aeg tagasi.

Teiseks, selle asemel et väidetavalt eluohtlikust olukorrast sotsiaalmeedias halada, äkki prooviks hoopiski hädaabinumbril helistada? Kui elu ikka tõesti ohus, ja kole hirm ja puha? Aga ei, ripsmeid sättida ja küünedisaini eksponeerida on ilmselgelt olulisem kui lämbest autosalongist, väidetavalt viiekümnele Celsiuse plusskraadile lähenevast temperatuurist pääseda. Ja ärge tulge jutuga, et olen noore nägusa naisinimese peale lihtlabaselt kade. Vaadake, ma olen juba sellesse vanusesse jõudnud, kus illusioon igavese nooruse säilitamise võimalikkusest on purunenud :), nii et mul pole siin mingit oma lehma ojas, nagu soomlased ütlevad.

Anyway. Vaatan mina siis seda TikTokki ja no teate, tolle tütarlapse näol on mu jaoks tegemist täiesti uue inimrassi esindajaga. Mismoodi need lapsed küll oma eluga hakkama saavad? Kui juhtub, et Tesla käest võetakse? Kui sõiduriista software end miskipärst ei uuenda? Kui autoukse peab, jumal hoidku, manuaalselt avama? Kui kliima soojeneb ja mascara ripmeil ei püsi, geelküüs sõrme küljest lahti sulab, või - õudne mõeldagi - sotsiaalmeedia mingil põhjusel enam ei funksi? Kui tulebki 911 helistada, selle asemel et TikTokki krüptilisi “I will be stuck in my car until further notice” sõnumeid jätta? Ausalt, mul on mure nende laste pärast :)

May 04/2024                                                                                      Image: Internet

“I don't know if this deception qualified as a half-step down the slippery slope. I had no sensation of sliding. But of course we never notice the descent until we're rocketing along at high velocity.” ― Dean Koontz, Brother Odd

Muutlik on naisterahva meel

 



Lugesin Jonathan Haidt'i "The Anxious Generation“. Ja kirjutasin pika, tõsimeelse, ühiskonnakriitilise postituse. Haidth nimelt toob statistikale tuginedes välja seosed nutibuumi ja laste/noorte drastiliselt halvenenud vaimse tervise vahel. Jep, ärge siin imestage midagi, olen minagi statistikaga sõber, kui numbrid juhtuvad mu eelarvamusi tõekspidamisi toetama :)
 
Ühesõnaga. Kohe mitu päeva kirjutasin postitust, mõtteid vajasid ilmtingimata kirjapanemist. (Mitu päeva mitte seetõttu, et kirjutamine nii kaua oleks aega võtnud, aga no muu elu tahtis kah ju elamist.) Tiraadile punkt pandud, joon alla tõmmatud, vajutasin vaat et juba „publish“ nuppu ja... korraga kirgastus, et appikene, täielik vanainimese ving ju. Kellele kuradile seda tarvis on? Kellele ma seda kirjutan? Iseendale? Aga ma ju tean, et ajad ja olud muutuvad, sellest pole pääsu. Teistele? Aga ma ju tean, et enamik inimesi pole minuga nagunii ühte meelt, ega muidu asjad tüüriks sinna, kuhu nad vääramatult tüürivat näivad.  Vähe sellest, postituses võtsin jutuks ka Ühendriikide TikToki draama. USA valitsus tahab hiinlaste nina ees ust lukku keerata, mispeale siinsed lapsukesed hakkasid rahvaesindajaile tapmisähvardusi saatma. Mkmm, ei kiputa seaduseloojate elu kallale, vaid hoopiski iseenda, sest surm olla parem kui elu ilma TikTokita. Anyway. Avaldamata kogu see ühiskonnakriitiline nutulaul jääbki, enesetsensuur sõitis postitusest teerulliga üle. 

Siiski, ühe teemakohase positiivse arengu tahan ära märkida. Eile kuulasin mootorrataste ringrajasõidu maailmakarikavõistluste podcasti (issake, millised pikad liitsõnad, lühike termin on MotoGP), ning komistasin tõelisele (reklaami)pärlile. Kõrvalepõige: ma pole üldse podcasti-inimene. Mulle jõuab kirjapandud info tuhat korda paremini kohale, jutt läheb paraku sõna otseses mõttes ühest kõrvast sisse, teisest välja. Lisaks pole ma multitaskimises kuigi osav, no et sõidan autoga või kokkan või teen aiatöid, samal ajal keegi räägib mulle midagi. Ja ärge tulge pakkuma, et see on ealine iseärasus – enam-vähem eluaeg olen sihuke olnud. Lisaks pole ma kõrvaklappide inimene. Ritsik siin millalgi just kirjutas, kuidas talle meeldib, et saab, klapid kõrvas, end maailmamürast välja lülitada, omas mullis olla. Mul, näe, on mullis olemisega mingi kiiks. Täpsemalt, ebaturvalisuse kiiks vist. Tunnen end ebamugavalt, kui ei adu kõigi meeltega, mis mu ümber parasjagu toimub. Olles iseenesest ülimalt müratundlik ning -pelglik, pean paradoksaalsel kombel samal ajal siiski kõike kuulma. Mind ei aita, et klapid hääli summutavad; sellegipoolest tean ju, et see va maailmamelu seal kusagil klappide taga eksiteerib. Jah, tõesti väga imelik, aga no sihuke ma olen, mis parata. 
 
Appi, nüüd kaldusin teemast täitsa kõrvale. Sellestsamusest podcastist tahtsin rääkida. Teinekord peale karikaetappe kuulan motospetsialiste, neil on asjatundlikud, meelelahutuslikud vestlusringid. No ja podcasti pikiti seekord ka lühikesi kommertsteadaandeid, ja kujutage ette: Discover krediitkaarti reklaamitakse sõnadega „24 tundi klienditugi, päringutele vastavad elusad inimesed, mitte kõnerobotid.“ Ennekuulmatu! Päris inimesed telefoniliini teises otsas su probleeme lahendamas!! Mu meelest on selline (taand)areng vägagi kõnekas. Ja tervitatav. Kas tõesti pole ma ainuke, kel kõnerobotitest, nende võimetusest/osavõtmatusest kõrini? Mus tärkas lausa kerge lootuskiir, et ehk pole inimkond AI poolt väljasuretamisele määratud. Siiski, vara ilmselt hõisata, üks reklaam ei pööra ju trendi.

Veel tõendeid, et olen imelik. Mul on uus laptop. Juba hea mitu kuud on, kasutusele võtsin aga alles paar päeva tagasi. Vana sülearvuti oli kohmakas ja aeglane (ja no ikka väga, väga vana juba), piinas mind mitmel moel, kuid miskipärast ei suutnud ma uuele üle minna. Prokrastineerisin täie rauaga. Ikka oli sada muud asja tarvis teha, selmet arvutit vahetada. Samas olen mitte-tehnoloogilistele muutustele ju vägagi aldis. Teisele mandrile kolida? Pole probleemi. Osariigist teise kolida? Saab tehtud. Ning alati pole tehnoloogiagi tabu, näiteks kuukene tagasi kohanesin uue elektripliidiga nigu niuhti, kiireminigi kui Paul, täitsa vabatahtlikult õppisin kõik pliidi imetrikid selgeks ja puha. Mistap ma nüüd ei teagi, mida iseendast arvata. Me, inimesed, oleme ikka nii keerulised. Või noh, kuna üldistamine on libe tee: ma, inimene, olen ikka nii keeruline.

p.s. Fotol värskeim sekkarileid, maksis kõva kolm dollarit. Mkmm, ma ei arva Adidasest suurt miskit, niisama kolme triibu pärast ei ostaks iial. Aga et need kolm triipu jooksevad säendsel magusalt lillelisel põhjal, siis lihtsalt polnud võimalik toda dressipluusi poodi jätta. 

p.p.s. Paar viidet kah. 
Hadith: “We’ve overprotected our kids in the real world while underprotecting them in the virtual one, leaving them too much to their own devices, literally and figuratively.” 
The New York Times, asine raamatuarvustus, mõneti oponeerib Haidt'ile: Coddling Plus Devices? Unequivocal Disaster for Our Kids.

April 30/2024

“We read the weird tales in newspapers to crowd out the even weirder stuff inside us.” ― Alain de Botton

Kultuurselt

 


Ehk aitab seks korraks peegli ees Eputamisest, olen seda siin ju juba hea mitme postituse jagu teinud. Räägiks nüüd millestki... ee... kultuursemast. (Aga ikkagi, kas pole äge, kui su eesnimest saab tegusõna moodustada? Okei, „isiklik“ tegusõna võiks ideaalis ehk miskit tõsisemat, asisemat märkida, kuid olgu peale.) 

Ühesõnaga, kultuurselt. Tulin sarja soovitama ja pikemat arvustust kirjutama, aga viimane jääb täna tegemata, sest teate, mu aju ei tööta. Nimelt olen kahel järjestikusel ööl kell üks üles tõusnud, et Pauli lennujaama sõidutada, töölähetusele. Ah et miks kahel ööl? No seepärast, et esimene üritus läks aia taha, lennuk ei väljunud tehnilise probleemi tõttu. Ei, lennumasina uks ei kukkunud eest, ega ka aken, ega rattad alt (kes soovib, võib googeldada, ei hakka siinkohal pikemalt, Boeing-lennukite hiljutised apsakad teevad mind närviliseks, Paul reisib üsna palju). Küll aga andis enne õhkutõusmist järgi vahesein, mis first class reisijaid lihtrahvast eraldab. No ma ei tea, mu meelest võiksid ju kõik kenasti sõbralikult koos ühes ruumis lennata? Aga kussa sellega, pisike probleem puhuti suureks, tehnikud kutsuti välja, samal ajal muidugi hoiti reisijaid pikka aega lennukis kinni, kuni enamik, ka Paul, oma jätkulendudest sel päeval suu puhtaks pidid pühkima. Ega miskit, kimasin uuesti lennujaama, tõin mehe koju tagasi. Ma ausalt öeldes ei salli öist sõitmist sugugi, iseäranis highway’l, kus kiirused suured ja rekkad sul tagumikus istuvad. Rekkajuhid on ööloomad, neid kesine nähtavus ei häiri, kui spidomeetri järgi otsustada. Anyway. Järgmisel ööl sai uuesti enne kukke ja koitu end maast lahti aetud, sedakorda siiski õnnestunud lõpptulemusega.

Kuna kaks ööd ülilühikesteks jäänud, ei võta ma täna seriaaliarvustuse kirjutamise riski, liiatigi, et ses zhanris nagunii nõrk olen. Lugege parem proffide arvamusi allpool (ettevaatust, spoilerid!), sest ausalt, ma pole juba jupp aega ekraanilt miskit nii head näinud kui "Ripley". Üritasin, tõesti üritasin mitte bindzhida, kuna tegemist delikatessiga, mida tuleks aegamisi nautida, aga no ikkagi sai mõnel õhtul ahmitud, kaks osa järgemööda ära vaadatud.

Mul on ausalt öeldes hea meel, Patricia Highsmith’i "The Talented Mr. Ripley" siiani lugemata (kohe võtan ette, seriaal tekitas hundiisu algallika järele). Sest minu kogemuste kohaselt on raamat pea alati parem kui selle põhjal valminud linateos, ja olnuks mul see loetud, mine tea, kas ma seriaali sedasi nautinuks. Anthony Minghella 1999. aasta Ripley-filmi olen näinud oma paar korda vist lausa. Suurepärane. Ja üsna hiljuti sai vaadatud Liliana Cavani "Ripley’s Game", 2002, John Malkovich'iga. Malkovich tuntud headuses, ülejäänugi meeldis, kuid ei vaimustanud. Aga Zaillian’i "Ripley," kaheksa episoodi – võrratu. Lihtsalt võr-ra-tu. Monokroomne maiuspala. Üheainsa, vähem kui sekundi vältava veripunase värvilaiguga. Blink and you miss it. "Schindleri nimekirja" olete näinud? Seal kasutas Zaillian sama nippi – kogu mustvalge filmi peale üksainus punane välgatus. Vau, ma ütlen. 

Ja näitlejatööd!! Andrew Scott, täiesti hüpnotiseeriv. Dakota Fanning. Eliot Sumner (nepotismisüüdistuseta: ta isaks on Sting). Sumner'i rollisooritust on mõned allikad kritiseerinud, mina ei nõustu. Ning muidugi kaameratöö, mustvalge mustkunst, nautimisi aega võttev, iga viimast kui stseeni põhjani ammutav. Ahh ja ohh... ausõna, mul ei jätku ülivõrdeid. Kes action'i ja/või siirupi peal väljas pole, vaadake. Tõenäoliselt te ei kahetse. Hõrk, meeldejääv elamus. 

-----------

Linda Holmes, NPR: Stephen Zaillian, the screenwriter and director, and Robert Elswit, the director of photography, are both Oscar winners. (Zaillian won for writing Schindler's List; Elswit won for the cinematography on There Will Be Blood.) They collaborate here and create a meticulously built piece of filmmaking that references classic noir and Hitchcock as well as Italian cinema greats, and just looking at it shot by shot is a profound pleasure.

Brian Tallerico, rogerebert.com: Zaillian’s “Ripley” will likely be too slow for Netflix viewers looking for something with more tension, but it is a stunningly well-made piece of television with a pedigree behind the camera that rivals great feature filmmaking. And it impressively stands on its own, hitting many of the beats of the original book and its adaptations but doing so in a way that feels fresh enough to send a chill down your spine.

Lucy Mangan, The Guardian: Ripley is shot entirely in black and white, and the noir element is not soft-pedalled. Rainy nights abound. If there are puddles, we will see Ripley reflected in them. We hear every hiss and crackle of every cigarette, and watch every plume of smoke from those resting in (occasionally fateful) ashtrays. It looks, as we swan around Italy, utterly gorgeous. It also moves incredibly slowly. For those who can lean in and appreciate the capture of a sensibility summarised in Graham Greene’s description of Highsmith as a “poet of apprehension”, this will be one of the best things about it.

April 25/2024                                                                                     Image: Internet

“He liked the fact that Venice had no cars. It made the city human. The streets were like veins, he thought, and the people were the blood, circulating everywhere.” ― Patricia Highsmith, The Talented Mr. Ripley

Ketsid

 


Mu Converse-kollektsioon sai eile täiendust võrratu roosaka paari näol, nendesamade, mis pildil näha. (Mustvalged on kah suhteliselt uued, lisaks jalatsiriiulil mõned varemhangitud eksemplarid.) Värvi täpne nimetus on amaranth pink, eesti keeli vast rebasheina roosa? Mõnikord, õnneks küll haruharva, jookseb mul mõtteist läbi termin eakohane riietumine. Et noh, peagi kuuekümne kolmeseks saaval proual ehk ei passiks ketsikollektsioneerimisele rõhuda, pigem millelegi... kuidas seda öeldagi... konservatiivsemale? Aga no ei ole minust siivsa(t) kinga kandjat, ega ilmselt ka tule. 

Inspiratsiooni järjekordseks edevuspostituseks (eelmised olid ju kah nö. peegli ees kirjutet) sain Klarilt, ta räägib riietest, siin ja siin, ja minagi ükspäev filosofeerisin omaette säendsel sügaval teemal nagu naised ning rõivad. Võtsin nimelt koduses garderoobis ette kevadise selgaproovimise, et mida siis algaval hooajal kanda või nii. Tol päeval jäin peegli ees jube rahule, kõik istus ülikenasti, asjad sobisid omavahel kokku, hulganisti häid mõtteid tekkis, mida-millega-kus-kuidas pruukida. Ja teate, mis. Hakkan mina siis järgmisel päeval naaberlinna minema, mehega pubisse sööma-jooma, ja muud lõbusat, ning ükski, mitte ükski noist päev tagasi selgaproovitud variantidest ei näe mu seljas superhea välja. Täielik müstika. Ilmselgelt sattus Klari tõesoonele, kirjutades enda kommentaariumis: “Ma tean täna, mis riideid ma täna kanda tahan. Ma ei tea, mida ma homme tahan selga panna.” 

See läheb mu meelest väga hästi kokku tollesama peegliteemaga ja asjaoluga, et inimene, antud juhul naine, muutub sõna otseses mõttes iga päev, ning see, mis talle peeglist eile vastu vaatas, ei kajasta tänast seisu. Kuidas muidu seletada asjaolu, et ühel päeval tundub kogu mu garderoob kümnesse tabavat, järgneval aga ei venita kasinat viit-kuut silmagi välja? Riidetükid ju päevaga ei teisene? Järelikult on asi minus. Täpsemalt, minu peas, sest ega kehagi kahekümne nelja tunniga nii palju muutu, et ükski hilp enam tore ei tundu. Müstika, ma ütlen.

-----------

Converse sneakers, sociocultural impact: Although Chuck Taylor All-Stars sneakers had vanished from the professional basketball scene by 1979, they continued to flourish in popular culture and fashion as casual footwear. Chuck Taylors have played a role in several subcultures, which the company has promoted as part of the brand's ongoing cultural popularity. In addition, Chuck Taylor All-Stars have been portrayed in film, art, and music culture, as well as some sports subcultures such as powerlifting and skateboarding. Chuck Taylors are culturally associated with authenticity. They were popularized by James Dean for rebels and outcasts. They were also associated with Andy Warhol, Kurt Cobain, and Karl Lagerfeld. 

April 20/2024

“Nicky turned and bolted. He’d only had about a thirty foot head start and a few were closing ground on him quickly. He cursed his hundred-dollar shoes and his vanity. The shoes looked great, but were definitely not made for running, nor was the suit he was wearing. He vowed that if he made it out of there alive, he’d only wear sneakers and track suits for the rest of his days. "Of course, I’ll probably be laughed out of the mob, but I don’t care at this point.” ― Ian McClellan, One Undead Step

Peegeldused

 



Et jutt juba iluasjanduse peale läks. Tahan rääkida peeglist. Peegelpildist. Sest mu eelmise postituse sabas ütles Klari, et tema, kui end peeglist vaatab, ei märka (ealisi) muutusi, kuigi need peaksid olema aset leidnud; Katarina kirjutas, et tema justnimelt märkab; Rentsi juures tehti välimusevärgist juttu...

Kõigepealt. Olen üsna kindlal arvamusel, et see pole inimese enda teha, kuidas ta end peeglist vaatab. Peeglinägemisega on samamoodi nagu silmavärvi või jalanumbriga – mis meile antud, see ka jääb. Lisaks on peegel kui niisugune ju üsna müstiline ese, ei? Tekitab hulganisti küsimusi, vähemasti minus. Mis mulle peeglist vastu vaatab? Kas see, mida näha tahan, või see, mida ei taha, või hoopiski see, mis tegelikult minu pool peedelduvat klaasi aset leiab? Ja ega siis asi pole üksnes minu peegelpildis. Olen peeglist kaks korda inimesi näinud, keda näha poleks üldse võimalikki, sest neid lihtsalt pole enam. Kahju lausa, et nood hetked on siinses blogis kirjeldamiseks liig isiklikud, kuna kirjeldamist nad tõepoolest vääriksid. Aga ma ei tunne endal õigust olevat nähtuid sedasi avalikkuse ette tirida, mul puudub nende luba. Okei, okei, selle peale võite nüüd julgelt näpuga minu suunas näida, seejärel iseendale meelekohale koputada, “uhuu” öelda :) Ma ei solvu. Sest nägin seda, mida nägin.
  
Peeglindust googeldades leidsin Meghan O’Gieblyn’i kolumni (tõeliselt huvitav peegliteemaline lugemine!), kus ta muuhulgas mainib edevust ning surma siduvat gnostikute müüti, milles peegelpilt kesksel kohal. Aga! O’Gieblyn’i kolumnide üldpealkirjaks on “Objects of Despair”. Lootusetus. Ja tõsi ta on - selge veesilm või spetsiaalselt töödeldud klaas pole üksnes elu peegeldaja, vaid ka kaduvuse armutu kuulutaja.
 
Ühesõnaga, tagasi selle juurde, kui erinevalt inimesed peeglit pruugivad. Mina ise asun seal kusagil Klari ja Katarina vahepeal. Märkan muutusi oma peegelpildis, vägagi hästi märkan, kuid mulle tundub, et oleks lausa imelik, kui klaas neid muutusi ei peegeldaks, sest ma ju olengi muutunud. Ja mitte vähe. Sisu on muutunud, muutub iga aastaga, iga päeva ja tunniga, miks siis ümbris ei peaks teisenema? Samas, teistpidi tunnen kah: näo taga, mis mulle peeglist vastu vaatab, olen ju endiselt mina ise, vanusest sõltumata - mis omakorda paneb peegelpildist läbi vaatama, kesta asemel sisu nägema. Ja kuna ma üha enam (lisanduvate aastate tõttu ilmselt) tunnetan sisu ja kesta lahkukasvamist, siis... oot, kuna mulle siiani meeldib tsiteerida mõningaid lõike oma kolme aasta tagusest juubelipostitusest (no kellele ei meeldiks iseenda häält kuulata:)), lähen seda teed tänagi:
 
“Ühte huvitavat fenomeni olen viimastel aastatel hakanud täheldama. Keha ja vaimu eraldatust. Kesta ja sisu erinevust. Ei, oot, ärge naerge, las ma selgitan. No näiteks jääb mu pilk oma kätele pidama. Käelabadele. Eluaig rasskit tüüd rügänü, eks, käed sellele vastavad. Aga kummalisel kombel hindan neid nüüd kõrvalseisja pilguga. Nagu polekski minu jäsemed. Las nad siis olla soonilised. Käed on üksnes tükike kestast, mille sees päris-mina peidus. Või võtame näo. Ma armastan naerda, päikese käes silmi kissitada. Paraku pole täitesüstid minu teetassike. Niisiis: kortsud. Aga peeglist näen jällegi üksnes kesta, mistap lasen ükskõikselt pilgu kortsudest üle. Las nemadki olla. Päris-mina on seal kusagil silmaümbruse kanavarvaste ja kulmudevahelise vao taga. Vaikselt muide loodan, et side mind ümbritseva kestaga muutub ajapikku üha nõrgemaks ja nõrgemaks, ja ükskord kauges tulevikus ütleb sisu kestast pikemalt mõtlemata, valutult lahti, vaim ei klammerdu keha külge. Mis sest kulunud kaadervärgist ikka kaasas tassida, eks. Oih. Kiskus morbiidseks väheke? Ma tegelikult ei mõelnud sedaviisi. Aga ausalt, nii imelik, kuidas olen hakanud end kõrvalseisjana (või peaksin ütlema seespool olijana?) nägema. Mis omakorda paneb mind nõela ja/või noa abil keha tuunijaist paremini aru saama. Kui ikka elamist segab ja õnnetuks teeb, et välimus ja sisemus kokku ei lähe, no siis tuleb miskit ette võtta. Ja eks eksterjööri kohendamine ole üksjagu lihtsam kui interjööri kallal pusimine.”

Olgu peale, käte osas võtan mõned sõnad tagasi, läinud aastal lausa blogisin sellest, et käed (täpsemalt käelabad) on mind häirima hakanud. Soonilised, ja artriit sõidab sisse. Kuid nad funktsioneerivad siiani suurepäraselt, mistap sel rongil olen tänaseks südamerahuga minna lasknud. No ja tihtipeale vaatab peeglist ju üksnes ülakeha vastu, käed pole enamjagu aega karmi peeglitõe meelevallas nagunii. Aga jah, oma näopeegeldusega valitseb mul üsna neutraalne suhe, valdavateks tunneteks huvi ning uudishimu. Et mismoodi ja mil määral selle va elu elamine inimese välist kesta muudab. Otsisin siin traditsioonilist, postitust lõpetavat tsitaati, leidsin rohkem kui tarvis. Näiteks üks, mis kõnetas, oli selline: “Even a mirror will not show you yourself, if you do not wish to see.” ― Roger Zelazny, Lord of Light. Ses lauses on vägagi tummine mõte sees, mu meelest. No ja siis see: “A beautiful woman should break her mirror early.” ― Balthasar Gracian, The Art of Worldly Wisdom. Jällegi, kümnesse. Et kui miskit tasapisi kaduma hakkab, mille igavest olemasolu sa siiani iseendastmõistetavana oled võtnud, siis teeb haiget küll ju. Mul endal on selle asjaga väheke imelikult - täiskasvanuna pole ilmaski arvanud, et ma kena ei oleks, samas ei defineeri ma muutusi kenaduse kadumisena, pigem teisenemisena. Ons see nüüd ülepaisutatud ego või liigne enesekindlus, või jaanalinnupoliitika, või miskit kolmat-neljat, mine võta kinni. Nagu eespoolgi ütsin, mu meelest pole iseenda peegelpildi interpreteerimine oma teha. Sa lihtsalt näed seda, mida näed, ja ei miskit muud. 

Ahjaa, peegelpildist rääkides tahan tingimata ka (sotsiaal)meediat teemasse tirida, mu meelest on need kaks praegusajal lahutamatult seotud, nagu ka üks mu eelmise postituse kommentaatoreist teraselt märkis. Nägu, mis meile peeglist vastu vaatab, olgu see töödeldud kuitahes profi meigi ja/või iluprotseduuridega, ei pääse ligilähedalegi nägudele, mis digitöötluselt ja/või filtritelt abi saanud. Mul, kui nüüd vanainimeselikku heietusse laskuda, on üüratult hea meel, et mu tüdruku- ning noore naise iga sattusid aastatele, mil ainsaks eeskujuks ja võrdlusmaterjaliks olid reaalselt eksisteerivad sookaaslased, mitte visuaaltehnika viimane sõna. 

Ja noh, et teil saaks pilt silme ette, mida erinevatel eluetappidel peeglisse vaadates nägin, siis sobrasin pisut oma pildialbumites. Esimesel fotol olen tegelikult üheksa-aastane, mitte kümnene, kuid kuna pildid said kümnendite kaupa, las siis olla ilus ümmargune arv. 

------------

Meghan O’Gieblyn, Objects of Despair: No common object has inspired as much dread, confusion, and morbid anxiety as the mirror. Superstitions exist in practically every culture: sickroom mirrors are covered in many countries, lest they lure the soul from the ailing body, and are cloaked after a death in others to prevent the spirit from lingering. A Chinese myth once held that images in the mirror were actually demonic beings who were pretending to be our reflections, while silently plotting our deaths. Narcissus was the first to die from looking at his reflection—though the gnostics perfected the myth by reattributing it to Adam, who lost his divine nature, they said, by gazing at himself in a pool of water. I have always preferred this version of the Fall. The mirror, after all, is an apt metaphor—far more so than the apple—for what the Genesis story is meant to dramatize: the moment when humans evolved to self-awareness and understood, for the first time, that they would die. This primal epiphany persists in the dual meanings of “vanity,” which lock self-love and futility in an etymological death-brace.

April 10/2024                                                                                                

“I know that mirrors give us a false sense of confidence.” I continued. “The reflection that we see everyday has nothing to do with how others see us. The glass lies.” ― Rasmenia Massoud, Human Detritus

Lumi, vari, ilu

 



Esiteks. Te ju teate, mis ma lumest arvan, eks. Meil siin tekkis korraks juba kena kevade, linnukesed laulsid, lillekesed õitsesid, kuni üleeile hommikul vaatas mulle koduaias vastu säärane vaatepilt, nagu fotol näha. Õudne!! Õnneks on ollus tänaseks sulanud, aga meeleolule mõjus hävitavalt. Niigi istume Pauliga nagu naeltel, kibeleme kolima, ja siis üllatab Oregon meid sihukese lahkumiskingitusega, aprillikuus. Kusjuures ajastus poleks saanud parem olla: 4. aprillil täpselt kümme aastat tagasi allkirjastasime oma siinse rendilepingu. Teisisõnu, Universum ütles üleeile kõva ning selge häälega: “Liikuge lõuna poole!”

Teiseks on Põhja-Ameerikas homme täielikku päikesevarjutust oodata. Meist jääb sedakorda nägemata, trajektoor ei soosi, aga kuulukse tulevat jupp maad uhkem kui too 2017. aasta augusti oma, mille teele me kodumaja jäi. NASA saidilt saab lugeda toonase ja homse varjutuse võrdlust (laiem totaalse varjutuse ala, varju teele jääb rohkem ja suuremaid asustatud punkte, jne.) Blogisin "meie" varjutusest kah vist... oot, otsin... näe, siin.  

Ning last but not least - asjast, millest ma miskit ei tea, aga noh, millal säärane pisiasi mind enne on takistanud sõna võtmast. Ühesõnaga, ilusüstid ja -lõikused. Rentsil ilmus paar päeva tagasi väga vinge postitus, ta lähenes ülipõneva nurga alt, klassikuuluvuse nurga alt nimelt. Kommentaariumis fookus paraku pisut küll nihkus, protseduuridele üldisemalt, ja mul tekkis tahtmine iseenda mätta otsast paar sõna lisada. 

Lühidalt: mu meelest on igaühe rangelt isiklik asi, mida ja kuidas ta oma näoga ja kehaga ette võtab. Muidugi pööritan silmi, kui meedias või päris-elus keegi ette jääb, kes ilmselgelt vale ja/või odava teenuse valinud. Samas, silmad pöörlevad pigem heatahtlikult, sest noh, nagu öeldud – igaühe isiklik valik. Mulle ei peagi ju meeldima, põhiline, et inimene ise oma välimusega rahul. 

Aga. Ja see on VÄGA SUUR "AGA", just seesama, mille Rentski välja tõi: praegusajal näikse asjad ses suunas pöörduvat, et kulmu kergitatakse mitte niivõrd ületöödeldud nägude (ja kehade) peale, kui justnimelt nende, mis töötlemata. Stiilis “kas tõesti ei saa endale süstikest lubada, hinnad ju nii taskukohasteks langenud?” Ja sõnakasutus! Kirjutasin Rentsi juures: “Kui aus olla, siis minu kõrva riivab juba ainuüksi asjaolu, et kui kortsude eemaldamisest/vähendamisest juttu, kasutatakse sõna “korrigeerima” – mis, kui ÕS-i uskuda, tähendab “vigu parandama”. Elik öeldakse otsesõnu, et eaga kaasas käivad kortsud jms on vead, mis vajavad parandamist. Veel kirjutasin: “Ühest küljest oleme kõvad feministid, nõuame naistele seda, teist ja kolmandat, aga teisest küljest pressime “korrigeerimist” peale. Mulle muide topitakse täitesüstide reklaame pidevalt postkasti; kahtlustan, et kohaliku väikelinna iluteenindajad on mind toidupoes või kuskil mujal kohanud ja leiavad, et mu välimust tuleks korrigeerida.”

Muidugimõista on piirid ses teemas jube hägused, sest ka silendav-noorendav näokreem on ju korrigeerimine, süstid-lõikused lihtsalt mitu kraadi kangemad meetmed. Mina näiteks pole oma hallide juustega rahul, korrigeerin neid juuksevärviga. Täpselt sama asi ju, välimuse tuunimine. Vea parandamine. Nii et ses mõttes ärge saage valesti aru, ma ei vingu protseduuride kui niisuguste üle. Vingun ühiskonna suhtumise üle neisse, kes oma väljanägemist ei muuda, sest on sellega a) rahul, b) ei pea oluliseks või c) ei saa endale lubada erinevatel põhjustel, majanduslikel näiteks. Ei, tegelikult pean täpsustama: mitte ühiskonna üldiselt, vaid nimelt naiste suhtumist teistesse naistesse. Võib vabalt olla, et elan kivi all, aga ma pole kuulnud või lugenud, et mehed naistele korrigeerimist soovitaks. Või kui, siis on need mehed ise ilualal ametis, teenivad sellega elatist. 

Millest tingimata veel rääkida tahan, on USA värskendavalt mitmekesised ilunormid. Ma ei tea, kuidas asjad idarannikul käivad, aga meil siin Metsikus Läänes leidub lisaks Hollywoodi standarditele ka muid valikuid. Üheks sääraseks toredaks stiiliks on nö. vabaõhu-naine. Cowgirl (või ka sportlane, kui soovite, näiteks kivironija:)) Rikkalik, loomulikku värvitooni juuksepahmaks (paljud siinsed prouad lähevad nii ilusti halliks, kadestan!!), värskest õhust pargitud nägu, väga vähe meiki, kui üldse; vanus näkku kirjutatud, mõni aasta ilmselt lisakski - tuul ja päike, noh. Samas üleni igatpidi hoolitsetud, ilma… kuidas seda öeldagi… kodutu vaibita. Ja pange tähele, ma ei väida ega vihja, et sääraseid naisi kuidagi paremaks pean kui suguõdesid, kes ilusüste pruugivad. Kaugel sellest. Igaüks tehku ja olgu, nagu ta end kõige paremini, kõige ilusamana tunneb. 

Kuid mind jah natukene üllatab, et mitte öelda nörritab, et näo- ja kehatuunimine näikse tasapisi nö. uueks normaalsuseks kujunevat. Et täitesüstid pannakse juba vaat et hambapesuga ühele pulgale. Samas, enda vastu ausaks jäädes – kust, jah, kust läheb piir? Kui ma ise kasutan hüaluroonhappega või retinooliga kreemi, kas mul üleüldse passib invasiivsete iluprotseduuride teemal sõna võtta? Sest noh, kreem pole ju kah teab mis naturaalne lähenemine, ei ole pelgalt hügieen. Kui skaala ühes otsas on näohooldus à la seep ja vesi ja teises otsas põserasva imu, siis kuskohas lõpeb loomulikkus ning algab tuunimine? 

Oeh… keeruline, keeruline on see naisterahva elu, ma ütlen. Jumal tänatud, et ma juba säärases eas, mis võimaldab teemale enam-vähem eemalseisjana vaadata. Mitte, et end käest oleksin lasknud või miskit, mkmm, kaugel sellest. Head geenid tundun kah pärinud olema, pluss enesekindlust piisavalt, arvamaks oma väljanägemisest hästi, et mitte öelda toredasti. Aga jah, eluiga paneb mõnegi asja nii kenasti paika. Suhtumine omaenda peegelpilti muutub. Kuidas täpsemalt, see on juba üks teine jutt – või õigemini, olen seda ennegi rääkinud, kordama ei hakka. 

Aga te kommenteerige teemas julgelt, isegi kui vaielda tahate – hakkan vast vanaks jääma, kuidagi leebena tunnen end viimasel ajal:) 

April 07/2024

“Pray don't talk to me about the weather, Mr. Worthing. Whenever people talk to me about the weather, I always feel quite certain that they mean something else. And that makes me quite nervous.” ― Oscar Wilde

BYOB

 



Kristallkuul kirjutas hiljuti võõrustamisest, ja Ritsiku juures tehti samal teemal juttu. Ma tahan kah sõna võtta, iseenda mätta otsast, et kuidas siin Ameerikamaal see va võõrustamine käib. Kogemuspõhiselt, ikka kogemuspõhiselt kõnelen, kuna... noh, säästan teid sedakorda, ei hakka sajandat korda ketrama oma lemmikmantrat „USA on suur ja lai ja mitmekesine, asju ja olusid ilmvõimatu üheselt iseloomustada“.
 
Algatuseks paar võõrustamiskogemust mu Eesti-elust. Vanematekodu... las ma mõtlen... jah, sest ajast, kui külaliste vastuvõtmist üleüldse mäletama hakkan, oli menüü alati üks ja seesama: kohv ning võileivad. Uduselt meenub siiski ka paar sugulastele serveeritud pidulikku lõunasööki, kuid need olid pigem erandid kui reegel. Et siis jah, kohv ja võileivad, võileivad ja kohv. Ja suitsukonidest tiined tuhatoosid. Jään tagasihoidlikuks, ei hakka kultuuritegelaste nimedega lehvitama siin, ütlen vaid niipalju, et kui Rahvusooperis järjekordset tükki treiti, läksid sigaretid, kohv ning võileivad nagu kerisele, teatri juhtivate kunstiliste jõudude abiga. Isa ja ta töökaaslased sünnitasid sinisesse suitsupilve mähkunuina mu lapsepõlvekodu elutoas lavastust, ema vihtus samal köögis võileibu teha ja keetis liitrite viisi kohvi. Liitrite. Meil oli „mulksuga“ kohvimasin, toona uudne, peenike värk. Mul siiamaani selle hääl kõrvus, meenutab mõnusalt lapseiga ja teismeaastaid.
 
Aga siis sain ühtäkki täiskasvanuks (või noh, sain kakskümmend), abiellusin, ning sattusin hoopis teistsugusesse toidumaailma. Sattusin Lõuna-Eestist pärit suguvõssa, ja sa armas aeg, mismoodi see mu kulinaarset maailmapilti muutis! Toit seisis kokkutulemistel au- ning esikohal. Ja mitte, et oleksin kogu eelneva elu näljas olnud või miskit, mu ema oli köögis üsna andekas, aga no sääraseid roogi ja sääraseid koguseid polnud ma oma kasina kahekümne eluaasta jooksul uneski näinud. Kui sünnipäev või mõni muu pidu tulemas, kokkasid naised kolm päeva ette, hommikust õhtuni. Pulmadest ärme üldse räägimegi, nendeks valmistuti lausa nädalate viisi. Külm laud, soe laud, magustoidud. Salatid, singirullid, täidetud munad, veisekeel tarrendis, sült, kalamari, kartul-kaste-kapsas-praad, koogid, kompotid, magus tarretis, vahvlid vahukoorega... Suguvõsa kaubamärk, lihapirukad. Pisikesed, kaunilt vormitud, maja kütvas ahjus küdsätü' (jep, tegemist oli võrokestega). Mäletan, et kui noile pirukaile esimest korda ligi sain, siis terve peo jooksul muud ei söönudki, no lihtsalt nii võrratud olid! Ja mingil imelisel moel tehtud küülikupraad ja... noh, igatahes vaimustavad toidumälestused, mida mul parima tahtmisegi juures kopeerida pole õnnestunud, sest kuigi mulle usaldati retseptid ja puha, ja köögis õnnestus teinekord ka abikokaks olla, ei tule tolle suguvõsa firmatoidud minu käe alt kaugeltki sama maitsega kui nende kulinaarselt geniaalsete prouade, keda siiani soojalt meenutan.
  
Ühesõnaga. Et kuidas võõrustamisega siis siinpool ookeani lood on. No lood vägagi mitmekesised, nagu juba öeldud. Mingit ühest valemit à la USA-s võõrustakse nii- või naamoodi ei eksisteeri, ärge üldse lootkegi. Samas, omaenda muljete pealt panen Ühendriiklaste võõrustamis-filosoofia suures plaanis paika postituse lõpus oleva tsitaadi najal (iirlane versus ameeriklane). Kusjuures mulle isiklikult istub too Ameerika variant tükk maad rohkem. Sest eestlasena sündinuna, kasvanuna, elanuna on mul söömasundimistest kõ-ri-ni. Just seesama „no võta ometi veel kolmas tükk kooki või kümnes küpsis; oled sa ikka kindel, et ei soovi kuuendat tassi kohvi;  proovi lisaks kartuli- ja makaronisalatile seda kanasalatit ka...“ Mälestus mu ex-äia viiekümnendast sünnipäevast, palju aastaid tagasi: laud oli muidugi lookas jälle, ja noodsamad võrokestest prouad üritasid juubilari surnuks sööta. Võta seda, võta teist, võta siit liualt ja sealt kausist... Sünnipäevalaps kuulas soovitused kannatlikult ära, seejärel küsis tagasihoidlikult: "Kas ma seda ka tohin võtta, mida ise tahan? "

Näh, nüüd läks jälle Eesti peale jutt, Ühendriikide asemel. Et siis jah, minu tutvusringkonna ameeriklased on toidu ja võõrustamise osas pragmaatilised, ja mulle see istub. „Ei“ tähendab „ei“, „jah“ tähendab „jah“, mingit „oled sa ikka täitsa kindel“-piinamist ei harrastata, jumal tänatud. Küllakutsed saadetakse samuti konkreetsed. Kui pererahvas ütleb, et mitte miskit pole tarvis kaasa tuua, rõõmusta meid oma kohaletulekuga, siis täpselt seda nad ka mõtlevad. Säärasel puhul mingit toiduvärki ühes tassida pole paslik (erandiks pudel veini, kuuspakk õlut ja/või lilled). Kuid enamjaolt antakse juhend „bring your own beer/beverages“ (BYOB) või, kui suurem õue-koosviibimine plaanis, üksiti ka „bring your own chair“ (BYOC). Kui sööminguga tegemist, kinnitab pererahvas kutset saates, et toidud on nende poolt. Samas, potluck'i või Tänupühade vms suurema olengu puhul palutakse ka külalistel miskit söödavat kaasa tuua. Kutsuja koordineerib, kes mida. Tihtipeale on nii, et võõrustaja poolt lihakraam, külalistelt side dish või magustoit.
 
Mäletan, kui eestlased hakkasid sovjeediajal väljamaale pääsema, tuli mõnigi sealt shokeerituna tagasi, et issand jumal, igaüks võtab olengule isikliku alkoholi ühes, pruugib seda ainuisikuliselt, ja kui märjukest õhtu lõppedes järel, lööb pudelile korgi peale, viib koju tagasi. Maarjamaalastele, sealhulgas mulle, tundus see karjuva etiketirikkumisena. Aga vot just täpselt niimoodi käivad meil siin USAs asjad praegugi. Näiteks mina, teadagi, armastan Sauvignon Blanc'i (no surmahädaga läheb Pinot Grigio ka). Keegi teine mu tutvusringkonnas kuiva valget veini ei joo. Külla lähen alati oma pudeliga, ja kui õhtu lõppedes miskit järel, kasvõi üheainsa klaasikese jagu, toon selle koju. Õllesõbrad üldiselt siiski maitsevad üksteise jooke, vahetades purke-pudeleid, lisaks soetab pererahvas suurema olengu puhul varud, et keegi kuivale ei jääks, aga varusid niisama lambist lauale ei panda, üksnes vajadusel. Sel süsteemil pole vähimatki pistmist ihnsusega või vähese külalislahkusega – lihtsalt kombed ongi sellised.
 
Söögiga sarnane lugu. Kui sind näiteks kutsutakse külla „after lunch“ või „before dinner“ või „after dinner“, siis keegi ei imesta, kui jookide (olgu nendeks siis olengu iseloomule vastavalt kohvi, tee, smuutid, alkohol) kõrvale isegi mitte snäkke ei pakuta. Kuid jällegi, tegu pole külalislahkusetusega. Juhtub koosviibimine venima, toob pererahvas miskit näksimiseks lauale, või siis ütleb, mis neil lõuna- või õhtusöögiks plaanis oli, ja küsib, kas hakkame koos kokkama. Vastus oleneb asjaolust, milline (peo)meeleolu selleks hetkeks maad võtnud. Taas, vastaja ei keeruta, et oh mis te nüüd, pole toitu tarvis, endal kõht korisemas ning kange soov kauemaks jääda, pererahvas omakorda ei pressi peale, et no jääge ikka, ise kinnise suuga haigutades ja muretsedes, kas lõunasöögiks varutud kraamist suuremale seltskonnale jagub. Ülimalt väskendav otsekohesus mu meelest. Teeb asja lihtsaks nii võõrustajaile kui võõrustavatele.

Sellest, et enamjagu minu ja Pauli siinseid tuttavaid/sõpru/sugulasi, nii mehed kui naised, on head või lausa suurepärased toiduvalmistajad, olen vist juba kümneid kordi rääkinud, pikalt üle kordama ei hakka. Kui pererahvas sööma kutsub, on alati maitseelamust oodata. Kusjuures maitseelamus ei tähenda, et menüüs ilmtingimata miskit üüberpeent oleks, või valik tohutu. Mu esimene õhtusöögi-küllakutse kogemus siin USA-s, aastaid tagasi, oli eurooplase jaoks täiesti ebaootuspärane. (Ameeriklased õgivad ju hamburgereid ja plaksmaisi ja kulistavad koolat peale?) Pakuti... üllatus, üllatus... mundris küpsekartuleid hapukoore ja võiga ja mitmesuguse maitserohelisega. Issand, kui maitsev oli! Tänaseks mind keelt alla viivad kodused road loomulikult enam ei üllata, ka euroopalikud eelarvamused olen ammuilma maha raputanud.
 
Aga jah, ei tasu unustada, et erinevad Ühendriikide piirkonnad, erinevad rahvus- või muud grupid ei pruugi kaugeltki sääraselt käituda, nagu mina siin kirjeldan, eks. Küllap leidub ka paiku, kus toitu külalistele vägisi sisse topitakse ja solvutakse, kui kutsutu end haigeks ei söö, või kus pead õunte pealt vaatama, mida külla kaasa võtta, sest midagi on kombeks võtta, kuigi kutsuja vannutab „ärge tooge midagi“. Aga muidu, jah, peale sünnimaal kogetud ebamäärast, teinekord silmakirjalikkugi võõrustamis- ja külastamis-etiketti on ameeriklaste konkreetsus ning ühemõttelisus mu jaoks meeldivalt värskendav.

Foto: võõrustame koopaoravat. Menüü: kirsstomatid. Pilt tehtud mõned aastad tagasi, ajal, mil nii mina kui Paul veel naiivselt uskusime, et me Oregoni kodus on võimalik köögivilja-aiandusega tegeleda, ilma et hirved, oravad, ümisejad, pluss mitut muud sorti närilised kogu saagi nahka paneksid. 

March 31/2024

“In Ireland, you go to someone's house, and she asks you if you want a cup of tea. You say no, thank you, you're really just fine. She asks if you're sure. You say of course you're sure, really, you don't need a thing. Except they pronounce it ting. You don't need a ting. Well, she says then, I was going to get myself some anyway, so it would be no trouble. Ah, you say, well, if you were going to get yourself some, I wouldn't mind a spot of tea, at that, so long as it's no trouble and I can give you a hand in the kitchen. Then you go through the whole thing all over again until you both end up in the kitchen drinking tea and chatting.
In America, someone asks you if you want a cup of tea, you say no, and then you don't get any damned tea.
I liked the Irish way better.”
― C.E. Murphy, Urban Shaman