BYOB

 



Kristallkuul kirjutas hiljuti võõrustamisest, ja Ritsiku juures tehti samal teemal juttu. Ma tahan kah sõna võtta, iseenda mätta otsast, et kuidas siin Ameerikamaal see va võõrustamine käib. Kogemuspõhiselt, ikka kogemuspõhiselt kõnelen, kuna... noh, säästan teid sedakorda, ei hakka sajandat korda ketrama oma lemmikmantrat „USA on suur ja lai ja mitmekesine, asju ja olusid ilmvõimatu üheselt iseloomustada“.
 
Algatuseks paar võõrustamiskogemust mu Eesti-elust. Vanematekodu... las ma mõtlen... jah, sest ajast, kui külaliste vastuvõtmist üleüldse mäletama hakkan, oli menüü alati üks ja seesama: kohv ning võileivad. Uduselt meenub siiski ka paar sugulastele serveeritud pidulikku lõunasööki, kuid need olid pigem erandid kui reegel. Et siis jah, kohv ja võileivad, võileivad ja kohv. Ja suitsukonidest tiined tuhatoosid. Jään tagasihoidlikuks, ei hakka kultuuritegelaste nimedega lehvitama siin, ütlen vaid niipalju, et kui Rahvusooperis järjekordset tükki treiti, läksid sigaretid, kohv ning võileivad nagu kerisele, teatri juhtivate kunstiliste jõudude abiga. Isa ja ta töökaaslased sünnitasid sinisesse suitsupilve mähkunuina mu lapsepõlvekodu elutoas lavastust, ema vihtus samal köögis võileibu teha ja keetis liitrite viisi kohvi. Liitrite. Meil oli „mulksuga“ kohvimasin, toona uudne, peenike värk. Mul siiamaani selle hääl kõrvus, meenutab mõnusalt lapseiga ja teismeaastaid.
 
Aga siis sain ühtäkki täiskasvanuks (või noh, sain kakskümmend), abiellusin, ning sattusin hoopis teistsugusesse toidumaailma. Sattusin Lõuna-Eestist pärit suguvõssa, ja sa armas aeg, mismoodi see mu kulinaarset maailmapilti muutis! Toit seisis kokkutulemistel au- ning esikohal. Ja mitte, et oleksin kogu eelneva elu näljas olnud või miskit, mu ema oli köögis üsna andekas, aga no sääraseid roogi ja sääraseid koguseid polnud ma oma kasina kahekümne eluaasta jooksul uneski näinud. Kui sünnipäev või mõni muu pidu tulemas, kokkasid naised kolm päeva ette, hommikust õhtuni. Pulmadest ärme üldse räägimegi, nendeks valmistuti lausa nädalate viisi. Külm laud, soe laud, magustoidud. Salatid, singirullid, täidetud munad, veisekeel tarrendis, sült, kalamari, kartul-kaste-kapsas-praad, koogid, kompotid, magus tarretis, vahvlid vahukoorega... Suguvõsa kaubamärk, lihapirukad. Pisikesed, kaunilt vormitud, maja kütvas ahjus küdsätü' (jep, tegemist oli võrokestega). Mäletan, et kui noile pirukaile esimest korda ligi sain, siis terve peo jooksul muud ei söönudki, no lihtsalt nii võrratud olid! Ja mingil imelisel moel tehtud küülikupraad ja... noh, igatahes vaimustavad toidumälestused, mida mul parima tahtmisegi juures kopeerida pole õnnestunud, sest kuigi mulle usaldati retseptid ja puha, ja köögis õnnestus teinekord ka abikokaks olla, ei tule tolle suguvõsa firmatoidud minu käe alt kaugeltki sama maitsega kui nende kulinaarselt geniaalsete prouade, keda siiani soojalt meenutan.
  
Ühesõnaga. Et kuidas võõrustamisega siis siinpool ookeani lood on. No lood vägagi mitmekesised, nagu juba öeldud. Mingit ühest valemit à la USA-s võõrustakse nii- või naamoodi ei eksisteeri, ärge üldse lootkegi. Samas, omaenda muljete pealt panen Ühendriiklaste võõrustamis-filosoofia suures plaanis paika postituse lõpus oleva tsitaadi najal (iirlane versus ameeriklane). Kusjuures mulle isiklikult istub too Ameerika variant tükk maad rohkem. Sest eestlasena sündinuna, kasvanuna, elanuna on mul söömasundimistest kõ-ri-ni. Just seesama „no võta ometi veel kolmas tükk kooki või kümnes küpsis; oled sa ikka kindel, et ei soovi kuuendat tassi kohvi;  proovi lisaks kartuli- ja makaronisalatile seda kanasalatit ka...“ Mälestus mu ex-äia viiekümnendast sünnipäevast, palju aastaid tagasi: laud oli muidugi lookas jälle, ja noodsamad võrokestest prouad üritasid juubilari surnuks sööta. Võta seda, võta teist, võta siit liualt ja sealt kausist... Sünnipäevalaps kuulas soovitused kannatlikult ära, seejärel küsis tagasihoidlikult: "Kas ma seda ka tohin võtta, mida ise tahan? "

Näh, nüüd läks jälle Eesti peale jutt, Ühendriikide asemel. Et siis jah, minu tutvusringkonna ameeriklased on toidu ja võõrustamise osas pragmaatilised, ja mulle see istub. „Ei“ tähendab „ei“, „jah“ tähendab „jah“, mingit „oled sa ikka täitsa kindel“-piinamist ei harrastata, jumal tänatud. Küllakutsed saadetakse samuti konkreetsed. Kui pererahvas ütleb, et mitte miskit pole tarvis kaasa tuua, rõõmusta meid oma kohaletulekuga, siis täpselt seda nad ka mõtlevad. Säärasel puhul mingit toiduvärki ühes tassida pole paslik (erandiks pudel veini, kuuspakk õlut ja/või lilled). Kuid enamjaolt antakse juhend „bring your own beer/beverages“ (BYOB) või, kui suurem õue-koosviibimine plaanis, üksiti ka „bring your own chair“ (BYOC). Kui sööminguga tegemist, kinnitab pererahvas kutset saates, et toidud on nende poolt. Samas, potluck'i või Tänupühade vms suurema olengu puhul palutakse ka külalistel miskit söödavat kaasa tuua. Kutsuja koordineerib, kes mida. Tihtipeale on nii, et võõrustaja poolt lihakraam, külalistelt side dish või magustoit.
 
Mäletan, kui eestlased hakkasid sovjeediajal väljamaale pääsema, tuli mõnigi sealt shokeerituna tagasi, et issand jumal, igaüks võtab olengule isikliku alkoholi ühes, pruugib seda ainuisikuliselt, ja kui märjukest õhtu lõppedes järel, lööb pudelile korgi peale, viib koju tagasi. Maarjamaalastele, sealhulgas mulle, tundus see karjuva etiketirikkumisena. Aga vot just täpselt niimoodi käivad meil siin USAs asjad praegugi. Näiteks mina, teadagi, armastan Sauvignon Blanc'i (no surmahädaga läheb Pinot Grigio ka). Keegi teine mu tutvusringkonnas kuiva valget veini ei joo. Külla lähen alati oma pudeliga, ja kui õhtu lõppedes miskit järel, kasvõi üheainsa klaasikese jagu, toon selle koju. Õllesõbrad üldiselt siiski maitsevad üksteise jooke, vahetades purke-pudeleid, lisaks soetab pererahvas suurema olengu puhul varud, et keegi kuivale ei jääks, aga varusid niisama lambist lauale ei panda, üksnes vajadusel. Sel süsteemil pole vähimatki pistmist ihnsusega või vähese külalislahkusega – lihtsalt kombed ongi sellised.
 
Söögiga sarnane lugu. Kui sind näiteks kutsutakse külla „after lunch“ või „before dinner“ või „after dinner“, siis keegi ei imesta, kui jookide (olgu nendeks siis olengu iseloomule vastavalt kohvi, tee, smuutid, alkohol) kõrvale isegi mitte snäkke ei pakuta. Kuid jällegi, tegu pole külalislahkusetusega. Juhtub koosviibimine venima, toob pererahvas miskit näksimiseks lauale, või siis ütleb, mis neil lõuna- või õhtusöögiks plaanis oli, ja küsib, kas hakkame koos kokkama. Vastus oleneb asjaolust, milline (peo)meeleolu selleks hetkeks maad võtnud. Taas, vastaja ei keeruta, et oh mis te nüüd, pole toitu tarvis, endal kõht korisemas ning kange soov kauemaks jääda, pererahvas omakorda ei pressi peale, et no jääge ikka, ise kinnise suuga haigutades ja muretsedes, kas lõunasöögiks varutud kraamist suuremale seltskonnale jagub. Ülimalt väskendav otsekohesus mu meelest. Teeb asja lihtsaks nii võõrustajaile kui võõrustavatele.

Sellest, et enamjagu minu ja Pauli siinseid tuttavaid/sõpru/sugulasi, nii mehed kui naised, on head või lausa suurepärased toiduvalmistajad, olen vist juba kümneid kordi rääkinud, pikalt üle kordama ei hakka. Kui pererahvas sööma kutsub, on alati maitseelamust oodata. Kusjuures maitseelamus ei tähenda, et menüüs ilmtingimata miskit üüberpeent oleks, või valik tohutu. Mu esimene õhtusöögi-küllakutse kogemus siin USA-s, aastaid tagasi, oli eurooplase jaoks täiesti ebaootuspärane. (Ameeriklased õgivad ju hamburgereid ja plaksmaisi ja kulistavad koolat peale?) Pakuti... üllatus, üllatus... mundris küpsekartuleid hapukoore ja võiga ja mitmesuguse maitserohelisega. Issand, kui maitsev oli! Tänaseks mind keelt alla viivad kodused road loomulikult enam ei üllata, ka euroopalikud eelarvamused olen ammuilma maha raputanud.
 
Aga jah, ei tasu unustada, et erinevad Ühendriikide piirkonnad, erinevad rahvus- või muud grupid ei pruugi kaugeltki sääraselt käituda, nagu mina siin kirjeldan, eks. Küllap leidub ka paiku, kus toitu külalistele vägisi sisse topitakse ja solvutakse, kui kutsutu end haigeks ei söö, või kus pead õunte pealt vaatama, mida külla kaasa võtta, sest midagi on kombeks võtta, kuigi kutsuja vannutab „ärge tooge midagi“. Aga muidu, jah, peale sünnimaal kogetud ebamäärast, teinekord silmakirjalikkugi võõrustamis- ja külastamis-etiketti on ameeriklaste konkreetsus ning ühemõttelisus mu jaoks meeldivalt värskendav.

Foto: võõrustame koopaoravat. Menüü: kirsstomatid. Pilt tehtud mõned aastad tagasi, ajal, mil nii mina kui Paul veel naiivselt uskusime, et me Oregoni kodus on võimalik köögivilja-aiandusega tegeleda, ilma et hirved, oravad, ümisejad, pluss mitut muud sorti närilised kogu saagi nahka paneksid. 

March 31/2024

“In Ireland, you go to someone's house, and she asks you if you want a cup of tea. You say no, thank you, you're really just fine. She asks if you're sure. You say of course you're sure, really, you don't need a thing. Except they pronounce it ting. You don't need a ting. Well, she says then, I was going to get myself some anyway, so it would be no trouble. Ah, you say, well, if you were going to get yourself some, I wouldn't mind a spot of tea, at that, so long as it's no trouble and I can give you a hand in the kitchen. Then you go through the whole thing all over again until you both end up in the kitchen drinking tea and chatting.
In America, someone asks you if you want a cup of tea, you say no, and then you don't get any damned tea.
I liked the Irish way better.”
― C.E. Murphy, Urban Shaman

Pagan küll!

 


Mind on mõte vandekohtunikuks olemise võimalusest saatnud enam-vähem kogu USA-elu jooksul. Sestajast muidugi iseäranis, mil Ühendriikide kodanikuks sain, kuna tolle tiitlita pole vandemeeste pingile asja. Otse loomulikult põhinevad mu sellealased ambitsioonid Hollywood'i filmikaadritel: hilisõhtu kohtumajas, kaksteist vannutatud meest ametiruumi lukustatud, õhk sigaretisuitsust paks, kõigil magamatusest silmad punased, aju pehme, emotsioonid laes, aga enne välja ei pääse, kui otsus tehtud... 

Ühesõnaga, paar päeva tagasi sain kauaoodatud kutse ilmuda ringkonnakohtusse, kuna olen vandemehenaise kandidaadiks valitud. (Panin postituse lõppu mõned viited, kui kedagi peaks täpsemalt huvitama, kuidas need kohtuasjad meil siin käivad. Seda, kas vandekohtute süsteem on mõistlik või ei, ajale jalgu jäänud või mitte, ma praegu lahkama ei hakka. Liiatigi, et mul antud asjas ühene seisukoht puudub.) Kutse, jah, käes, kuid ajastus poleks saanud halvem olla! Mind kohustati kodanikukohust täitma täpselt neil kahel kuul, mil Paulil töölähetuste vaheline paus, mis võimaldab meil uue kodu otsimisega tegeleda. 
 
Paraku pole Juror Summons paberitükk, mille, kui postkastist leiad, võid niisama tagantkätt prügikasti saata. Et ah, mul praegu pole aega/tahtmist/viitsimist. Jury Duty’st vabastamiseks peab olema väga mõjuv alus, kõrvalehiilijaile rakendatake kriminaalkaristuseni küündivaid meetmeid. Ega midagi, pöördusin aupaklikult vandemeeste koordinaatori poole, ja õnneks mu äraütlemise põhjus (eelseisev kolimine osariigist teise) pädes. Kole kahju on küll, aga noh, ehk tulevikus õnnestub seesinane kogemus ikkagi saada.
 
Muide, kahekuune „valveloleku“ kohustus kohtuistungeil osalemist veel ei taga. Vandemeeste valimine on protsess, kandidaate praagivad erinevatel põhjustel välja nii kohtunik, kaitsja kui süüdistaja. Sa annad kõigepealt vande, et vastad nende pool esitet kontrollküsimustele tõeselt, ja kui siis selgub, et oled näiteks lähisuhtevägivalla all kannatanud, kuid sellegipoolest end naisepeksja üle kohut mõistvate vandemeeste hulka nihverdanud, on kuri karjas. Ma tegelikult ei kujuta hästi ette, mismoodi üldse on võimalik täiesti eelarvmustevaba vandemeeste kogu koostada – enamikel täiskasvanuist on ju mitmesuguseid elukogemusi? Ja noh, siit tulenebki see küsimus, eks, et kas ja kuivõrd vandekohtud end õigusemõistmisel õigustavad.  

------------

Jury Duty, United Sates: When a person is called for jury duty in the United States, that service is mandatory, and the person summoned for jury duty must attend. Failing to report for jury duty can result in a wide range of penalties, from simply being placed back into the selection pool to immediate criminal prosecution and having a bench warrant issued for contempt of court. Employers are not allowed to fire an employee for being called to jury duty, but they are typically not required to pay salaries during this time. Jury duty reimbursement is as little as $5 per day, although a juror can plead to be excused for financial hardship. An individual who reports to jury duty may be asked to serve as a juror in a trial or as an alternate juror, or they may be dismissed. 
Potential jurors are summoned for duty, and then interviewed for their suitability to serve on the jury for a particular trial. The prosecutor and defense can dismiss potential jurors for various reasons, which can vary from one state to another, and they can have a specific number of arbitrary dismissals, or unconditional peremptory challenge, which does not require specific reasons. The judge can also dismiss potential jurors.

From Jury Pool to Jury Box: Being summoned for jury service does not mean that a person will end up serving on a jury. When a jury is needed for a trial, a group of qualified jurors who reported to court in response to the jury summons is taken to the courtroom where the trial will take place. The judge and attorneys ask the potential jurors questions, general or related to the specific case before them, to determine their suitability to serve on the jury. This process is called voir dire, which typically results in some prospective jurors being excused, based on their answers, from serving in that trial. The attorneys also may exclude a certain number of jurors without giving a reason. 

Types of Juries: The American criminal justice system uses two types of juries: grand juries and trial juries. Although grand juries and trial juries are both made up of a group of people called for jury duty, they serve different purposes. A grand jury helps determine whether to bring charges against a suspect, while trial jurors render a verdict at the trial itself. Put differently, a grand jury hands down an indictment at the beginning of a criminal case. A trial jury decides guilt or innocence at the end of the trial. Not every case goes before a grand jury, and grand juries are typically used in criminal cases, particularly when felony charges are at stake. A trial jury is common for both criminal and civil cases. A grand jury is private, whereas a jury trial, known as a petit jury, is generally open to the public.

March 29/2024                                                                      Image: Internet

“It was ridiculous to think that twelve people could “turn off’ all their biases and prejudices and make a logical decision based on the evidence they were allowed to hear in the trial.” ― Kenneth G. Eade

Layover

 



Lennujaamu õppisin armastama 14 aastat tagasi, ajal, mil oma elu-olu kahe mandri vahel jagasin. Või õigemini, mitte lennujaamu kui niisuguseid, vaid neis veedetud tunde. Te kindlapeale pööritate nüüd silmi, et issake, layover, rääkimata kauakestvast, pole ometi olukord, mida nautida. Konutad ebamugaval pingil oma kodinate otsas, hea veel, kui pinkki leidub, halvemal juhul kügeled põrandal, lennukile kiirustajad astuvad sust üle, toit ja vein on hingehinnaga, pisikese pudeli vee või tassikese kohvi eest maksad miljoni... mismoodi säärasest olemisest mõnu tunda? 

Aga vaadake, mul on asjast teine arusaamine. Muidugi, kaksi või grupiga reisimisele too nauding ei kohaldu, kuid omaette olles tähendab lennujaam mu jaoks täiesti eraldiseisvat reaalsust, kummalist maailma, mis asub lähtepunkti ning sihtkoha vahel. Lennujaam on ühekorraga tulevik ja minevik, ning samal ajal mitte kumbki neist. Aeg seisab, mõtted murravad vabaks, olemata möödanikku või eesootavasse aheldatud.
 
Noil migratsiooni-aegadel Ühendriikide ja Eesti vahet pendeldades valisin lausa meelega lennud, kus ümberistumist tuli pikki tunde oodata. Mäletan, ühekorra veetsin Tallinnast El Pasosse suundudes Kopenhaageni lennujaamas seitse tundi. Seitse. Täitsa vabatahtlikult. Istusin, jalutasin, lugesin raamatut, mõtlesin. Telefoni ei näppinud, nutifonide kuldaeg polnud veel koitnud. Aga ma ei nuti ka praegu, kui lennujaama juhtun. Ma seal lihtsalt... olen, noh. Mediteerin tundub liig kõrgelennuline väljend, kuid miskit umbes sinnakanti. Säärane mitte-kohaloleku tunne tekib lennujaamades ju üsna iseenesest. Kõik need inimesed ja helid ja... lased mõtteil omasoodu minna, ja ühel hetkel pilt hägustub, reaalsus nihkub. Nii lahe. 

Aga miks ma seda lennujaama-juttu üldse rääkima hakkasin – eks ikka seetõttu, et meil Pauliga ongi parasjagu layover käsil. Ülekantud tähenduses. Oregoni majapidamine sama hea kui kokku pakitud. Garaazhis kõrguvad kolimiskastide virnad. Toaseinad tühjad, ei fotosid, ei kunsti, ei raamaturiiuleid. Ma nende seintega olen siin üksjagu vaeva näinud, kruviauke pahteldanud ja värvinud. Vastutustundlik üürnik, iseendale patsutan õlale. Ei jäta omanikule auklikke pindu. Anyway. Pakkimata on vaid  hädavajalik köögikraam ja mööbel, pluss mõningane kraam me mõlema töötubades, sest noh, ma tahan siin ju õmmelda ja värki, ja Paulil on omad projektid pooleli.

Et siis jah, oleme minekuvalmis. Kuid minekuga on see asi, et lükkasime kolimise suvelt sügisele. Põhjuseks Pauli töölähetused. Talle tehti paar lukratiivset pakkumist, millest raske keelduda, ja nonde lähetuste vahele kolimist pressida tundus meile mõlemale ülemäära stressav. Pealegi, milleks? Suvi Oregonis suurepärane aeg, naudime veel viimaseid kuid oma kanjonikalda paradiisi. Praegune plaan on säärane (aga ei maksa imestada, kui see muutub, raketibusinessis ei tea kunagi miskit ette), et suve hakul läheme ja leiame uue kodu, ning sügisel veeretame oma majapidamise Arizonasse. Talve siin enam ei veeda, come hell or high water

Oh, selle va veeretamisega on omaette ooper veel. Olen viimased kuu aega pea igapäevaselt kolimisfirmadega suhelnud, ja noh, seda raha, mida nemad täisteenuse eest küsivad, ei tõuse meie käed küll maksma. Mistap tegime paar teises stiilis broneeringut, rendime U-Pack treileri või U-Haul trucki, nö. iseteenindus. Pole teps mitte esimene kord, New Mexicost kolisime Oregoni ju samamoodi. Paar turskemat naabripoissi appi klaverit raskemaid asju tõstma, ülejäänu on kökimöki, me noored terved inimesed, väike sportlik pingutus kulubki ära. Nii et jah, mind ja Pauli on nüüd hea mitu kuud kestev layover ees ootamas. Praegune elamine kokku tõmmatud, uut veel ei eksisteeri. Jumal tänatud, et mu sisemine Marie Kondo käskis kõikide kastide sisu detailselt siltidele kirjutada, paar korda on toda süsteemi juba tarvis tulnud. „Kas sa mäletad, kus me hiirelõksud on?“ „Sahvriukse kõrval, ühes ülemistest plastikkonteineritest vist, silt ütleb muuhulgas mouse traps.
  
Fotol: Mount Hood. Paistab teine välisukselt kätte, pea kahe ja poole kilomeetri kõrgune stratovulkaan. (Eesti keeli kihtvulkaan, aga strato kõlab kuidagi ägedamalt, massiivsemalt, onju.) Üks neist Oregoni imedest, mida pisut taga igatsema hakkame, Arizona kõrbekliimas iseäranis. Mitte, et neil seal mägesid poleks, AZ kõrgeim tipp ulatub aga selliseid igatahes mitte. Esimene ülesvõte, nagu öeldud, me sissesõiduteelt. Teine pilt võetud lausa Hoodie jalge eest, mäeküljel asuvast restoranist. Vähe sellest, me praeguse kodutänava otsast näeb suurt osa Kaskaadide mäeahelikust, kõik säendsed hiiglaslikud valged koonused, kevadpäikeses silmipimestavad. Ma ehk peakski püüdma Oregoniga hüvastijätuks pisteliselt noid „meenutame armastusega“ fotosid üles riputada...
  
March 20/2024

“It was exciting to be off on a journey she had looked forward to for months. Oddly, the billowing diesel fumes of the airport did not smell like suffocating effluence, it assumed a peculiar pungent scent that morning, like the beginning of a new adventure, if an adventure could exude a fragrance.” ― E.A. Bucchianeri, Brushstrokes of a Gadfly

Naistest ja meestest

 


Kõigepealt postituse kasutusjuhend. Tegemist tuleb polariseeriva teemaga. Tean raudpoltkidlalt, et mõnigi lugeja arvab asjast totaalselt teisiti. Samas, kuna ise olen sel teemal kaasblogijate kommentaariumeis sõna võtnud, siis selle konkreetse postituse puhul oleks aus ja õiglane 5500 karme kommentaariumi-köidikuid korraks lõdvendada. Niisiis, kui sa tunned, et tahad miskit öelda, tee seda kartuseta, et sulle turja kargan :) Igaks juhuks lisan, et mu postitus on arvamus, mitte lõpliku tõe kuulutus, mistap lepiks ehk sedamoodi kokku, et ärme hakka erinevuste puhul üksteisest tankiga üle sõitma ja käsi väänama. “Aga mina arvan nii” on teretulnud, kuid las igaühele jääda õigus ja vabadus omaenda vaatenurgale, eks. 

------------

Mulle tundub, et meie, naised, võtame mõnigi kord vabatahtlikult ohvrirolli, mõnel puhul lausa naudime seda. See on relv, ja üksiti ka kilp, mis kaitseb. Ning ei, ma ei ole kuldlusikas suus sündinud ullike, kellele mehed eluaeg uksi avanud, keda kätel kandnud. Mind on kätel kantud viimased 13 aastat, aga neile eelnenud 50 jooksul on juhtunud… igasugust. Nii omal nahal kogetut kui kõrvalt nähtut. Sellegipoolest tunnen üha tugevamini, et järeljätmatult naiste õigusetuse trummi tagudes saeme oksa, millel istume. Ühest küljest, jaa, kirjutan alla notsu märkusele kaamose juures: “… vahel tuleb kõigest väest joosta, et ühe paiga peal püsida." See käis küll hoopis teise teema kohta, juttu oli ajaloosündmustest, möödunu rahule jätmisest versus vana asja lakkamatust ülessoojendamisest, aga sobib siinsesse konteksti väga hästi mu meelest. Et ühest küljest, jah, naised peaksid soopõhisest ahistamisest lakkamatult kõnelema. Niipea kui vaiki jääme, toimub tagasilangus. Aga teisest küljest – ja nüüd ma ilma igasuguse irooniata kasutan sedasama Kaja Kallase “vinguge vähem, siis saab elu parem” pommi – äkki saakski parem, kui igast võimalikus ning võimatus olukorras soolise diskrimineerimise kaarti taskust ei tõmmataks? 

Illustreerin näitega teisest vallast. Hiljaaegu sattus mulle pihku raamat “The End of Race Politics: Arguments for a Colorblind America”. Autor, Coleman Hughes, on mustanahaline. Goodreads'i kokkuvõte ütleb muuhulgas: “Through careful argument, Hughes dismantles harmful beliefs about race, proving that reverse racism will not atone for past wrongs and showing why race-based policies will lead only to the illusion of racial equity. Hughes argues for a return to the ideals that inspired the American Civil Rights movement, showing how our departure from the colorblind ideal has ushered in a new era of fear, paranoia, and resentment marked by draconian interpersonal etiquette, failed corporate diversity and inclusion efforts, and poisonous race-based policies that hurt the very people they intend to help.” 

Mu meelest võib sellesinatse rassilise võrdõiguslikkuse vaatenurga üsnagi üks-ühele soolise võrdõiguslikkuse teemasse üle kanda. Hughes räägib neorassismist, suhteliselt värskest tendentsist, nii valitsuse- kui rohujuure tasandil, mille puhul absoluutselt iga eluaspekti käsitletakse läbi inimeste nahavärvi, tehes sellega rassilisele võrdõiguslikkusele karuteene. Ja siinkohal tõmbangi paralleeli: sarnaste vahenditega võideldakse praegusajal ka soolise võrdõiguslikkuse eest. Nagu Hughesi, häirib mindki viis, kuidas… ütleme, kasvõi viimase viiekümne aasta edusammude ja arengute suhtes justkui pimedad ollakse. Seesama kollektiivne alateadvus, mis Kallase väitel majandust mõjutab, mängib rolli ju ka muudel elualadel. Soolist ebavõrdsust igast praost tikutulega taga otsida, progress märkamata, märkimata jätta… ma pole sugugi kindel, et säärane stiil eesmärki teenib. Aga jah, nagu juba mainisin, sama hästi võib ju tegemist olla tolle paigaljooksu-fenomeniga. Edasi ei jõua, aga vähemasti ei liigu tagurpidi tagasi.  

Rentsilt just ilmus hästi äge postitus, äratas hulga mõtteid. Selliseid: mulle tunduvad soorolle ning (kodust) töökoormust puudutavad sõnavõtud üsnagi linnaelu-kesksed, à la pagana mehed, maanduvad töölt tulles teleka ette, neile peab meelde tuletama, et prügikast vaja tühjendada ja poest piima osta; laste kooli ja trenni ja arstile sõidutamine on miskipärast by default naiste töö, ja nii edasi. Järgnev jutt tõenäoliselt ärritab linnafeministe, kuid mina näen lähedalt hoopis teistsuguseid elukorraldusi, kui seda on paaride omad, kelle tööriistadeks arvutid, kelle majapidamiskohustused seisnevad prügi väljaviimises, pesu ning sööginõude masinasse torkamises ja sealt hiljem väljavõtmises; äärmisel juhul muruniitmises, kui tegemist mitte korteri, vaid eramajaga. Ma ja Paul end maainimesteks ei liigita (kirjutasin paar kuud tagasi, kuidas meie kodutöid jagame), aga me naabruskond koosneb puha farmeriperedest. Ja neil, teate, on soorollidega hoopistükkis teine suhe kui linnainimestel. Neil ongi meestetööd ja naistetööd, võtke heaks või pange pahaks. 

Pisut üldistan nüüd, aga: farmerinaised reeglina ei oota meestelt prügikastil ja külmkapil silma peal hoidmist. Ei pea end diskrimineerituks, kui mees hilisõhtul põllult või karjamaalt tulles teleka ees õllekest libistab, samal ajal kui naine köögis “orjab”, õhtusööki valmistades. Muidugi pole nainegi päev otsa käed rüpes istunud, tal on needsamad eelpoolmainitud prügikast ja poeskäik ja laste trennid jne. Aga maainimese terve mõistus ütleb, et kui mees varahommikust ööhakuni ilmaolude meelevallas füüsilist tööd rüganud, ei ole temast pliidi ääres seisjat ega järgmise päeva poenimekirja koostajat. Muidugi, võitlev feminist küsiks siinkohal, miks mees kodus ei kokka ja naine põldu ei künna – tänapäeval tehnika ju puha olmas, ei pea ise adra taga käima ega midagi. Vastus: leidub neidki peresid, kus naine töötab põllul või laudas, mees sõidutab lapsi trenni. Kuid tehnikast, ka kõige vingemast, hoolimata vajavad paljud farmitööd siiski füüsilist jõudu. Pealegi, ega naised köögis ketis pole, neil on omad huvi- ja hobiasjad ajada. Mäletate, millalgi kirjutasin oma üleaedsest prouast, kirglikust maratonijooksjast? (“Üleaedne” tähendab kohalikus kontekstis, et naabrite maja asub meie omast pea miili kaugusel.) Tõsi, kohtab majapidamisi, kus põhjusel või teisel, näiteks partneri puudumine või partneri laiskus/hoolimatus/mölaklus/alkoholism/puue, on kõik tööd üheainsa inimese õlul - kusjuures see inimene pole tingimata naissoost – aga praegu räägin kodutööde jagamisest, ei kaldu teemast kõrvale.  

Ühesõnaga, mis ma öelda tahan: ääretult palju sõltub ju kontekstist, elustiilist. Naiste koduse töökoormuse üle kurtvad sõnavõtud, mis mulle silma hakanud, on tihtipeale, et mitte öelda enamjaolt, linnaelu elajate poolt kirjutet. Nois tingimustes on nn. prügikastiteemaline vingumine täitsa õigustatud. Miksipärst laiendatakse seda rahulolematust aga kogu naissoole, olgu nad kontoritöötajad või farmerid, kusjuures viimastelt reeglina arvamust ei küsita, nad ju nagunii nähtamatud-kuuldamatud, kusagil metsade-põldude vahel peidus. Kas keegi nende naiste käest on uurinud, kuidas nemad soorollidesse suhtuvad? Kas ka nende meelest on soorollid saadanast? Kas nad eelistavad sõnnikut visata ja metsa langetada või lapsi kooli sõidutada ja perele lõunat keeta? 

Pealegi, kui paarissuhtes hakatakse näpuga järge ajama, kes kui mitu korda prügi välja viis… no ma ei tea. Kui naisena tunned, et kodutööde koormus hakkab tasakaalust välja minema, anna asjast oma mehele konkreetselt teada, jeerum küll. Kui sul on tugev vastumeelsus traditsiooniliste soorollide osas, tee see oma mehele selgeks. Kui talle ühe korraga külge ei jää, korruta seni, kuni jääb. Pardon my French, kuid mulle miskipärast tundub, et nois asjus tuginevad naised tihtipeale passiivagressivsetele meetoditele – rääkimise asemel rabavad muudkui ise, lootuses, et mees märkab. Üldjuhul ei märka, ja mõni naine lausa naudib rabamist (loe: märtrirolli). Ning mis me meestest räägime - kõik naisedki ei märka. Teil pole ühtegi naistuttavat, sõbrannat, sugulast, kes rahumeeli, suisa mõnuga teiste seljas sõidab? Töökollektiivis, või matkal näiteks? Mul küll on. Samas, äkki ma elan mingis imelikus, omaenda väljamõeldud reaalsuses, ja naisšovinism, teinekord lausa misandria ongi sajal juhul sajast õigustatud?

Poliitikutest. Tollesama Kaja Kallase teema, nii minu kui Indigoaalase juures kirjutatu tuules. Ma ei tea, ehk mängib riikidevaheline erinevus rolli, aga ma USA-s küll süstemaatilist naispoliitikute ahistamist ei näe. Või ei taha näha, seegi ju võimalik. Kusjuures ma ei ürita väita, ei kuna mina ei näe, järelikult pole probleemi olemas. Kui nüüd statistikat hakkaks lauale lööma, siis jah, meespoliitikud on enamuses, aga koheldakse mõlemat sugu mu meelest küll suures plaanis ühtmoodi, nii valijate kui meedia poolt. Meil siin Oregoni osariigis näiteks on kuberneriks naine, demokraat Tina Kotek. Ei puutu asjasse, kuid ta on avalikult gay. Eelmine kuberner, samuti naissoost, Kate Brown, on avalikult biseksuaal. Kohalikud trumpistid sõidavad ringi, bumper sticker sõnumiga “F#ck Tina Kotek” auto kaitseraual, aga sealsamas kõrval ilutseb kleeps “F#ck Joe Biden”, mistap sõidukiomanikke võib kõiges muus, aga mitte soolises diskrimineerimises süüdistada. Jep, ma tõesti ei saa parimagi tahtmise juures väita, et eelkõige ja justnimelt naispoliitikud meil siin mõnitamise ja/või tagakiusamise ohvriks langeksid, olgu siis põhjusega või põhjusetult. 

Ai, nüüd sai ikka väga pikk jutt juba. Tõmban joone alla.

March 02/2024                                                                                      Image: Internet

“It may be a man's world, but men are easily controlled by women.” ― Ashly Lorenzana