On the road again

 



Me siin Pauliga arutasime, et inimloomus on ikka imelik. No võtame või meid kahte. Läheme ja elame nädalate kaupa pisikeses, autokasti tõstetud karbis, samal ajal kui võiks täitsa rahulikult püsida oma avaras, mugavas, võrratu vaatega kodus. Aga noh, nagu öeldakse, veri ajab rähnipoja puu otsa - ju siis meis mõlemas seda va nomaadiverd jagub. Mistap, kulla sõbrad, on taas käes hetk, mil blogiukse mõneks ajaks lukku keeran, nii umbes pooleteiseks-kaheks kuuks. Camperi külmik toitu täis laaditud, rõivaid kaasa pakitud sulejopest suvekleidini (näiteks Death Valleys praegu ööseti külmetab, päeval kuumutab), viie osariigi maakaardid* truckis ootel - Nevada, Utah, Arizona, California, New Mexico. Vaevalt, et kõiki viite tarvis läheb, kuid mine sa tea. Elu on näidanud, et nii Paul kui mina oleme mihklid plaane käigu pealt ümber tegema. Aga teie olge seni viksid ja viisakad, tublid ja terved, eks. 

*Loomulikult on meil kui kogenud reisisellidel kõikvõimalikud orienteerumis-äpid ja guugel mäpid ja geepeeessid olemas, kuid üle kõige armastame me Pauliga ikkagi paberkaarte (ja muidugi ka teineteist). Kaart maha laotada ja mööda paberit näpuga järge vedades plaani pidada - see on osake me matkarituaalidest, tükk maad ägedam kui mingi tillukese ekraani kohal koogutamine. (Maha laotada seetõttu, et truck on suur loom, kapott kõrgel, klassikalist kapotilt kaardi lugemist ei saa harrastada.) Pealegi, kogenud matkaja ei jää kunagi üksnes tehnikale lootma. Neis maanurkades, kuhu meie tee viib, ei pruugi levi ollagi, tulnukad võivad satelliidid välja lülitada vms. Siis kulub vanakooli maakaart marjaks ära.    

January 07/2022

“The freedom of the open road is seductive, serendipitous and absolutely liberating.” ― Aaron Lauritsen: The Great North American Road Trip

Seattle vol. 5: Chihuly (järg)

 


Loe ka: Seattle vol. 4: Chihuly

Dale Chihuly klaasskulptuurid on mu meelest ööloomad. Ega ilmaasjata suur osa Chihuly Garden and Glass massiivsest ekspositsioonist pimeruumides välja pole pandud, see osa, millest eelmises Chihuly-postituses juttu tegin. Külastaja, kes väljapaneku vabaõhu-sektsiooni valgel ajal väisab, jääb ilma fantastilisest vaatemängust. Meie olime seekord Seattle's õnneks pimedal aastaajal, kuid ma ei kujuta ette, kuidas asi suveperioodil korraldatud on, pimedust siis ju vaid paar kasinat öötundi. Mina küsiks vist küll poole piletirahast tagasi, kui Chihuly klaasobjektide ööelu nägemata jääks. 

Need kolm fotot on tehtud pealelõunal, Garden & Glass siseruume ja aeda ühendavas/lahutavas hiiglaslikus “kasvuhoones”, mille lae all väänleb tohutu ronitaim, suurimad õied rohkem kui meetrise läbimõõduga. Ärge minult küsige, mismoodi need tonnid klaasi seal üleval püsivad… Pilvise ilmaga, nagu meie külastuse ajal olema sattus, on päikesetõusu- ja loojangu toonides teos muidugi kaunis, tehniline teostus hämmastav ning mastaabid võtavad hinge kinni, lisaks kumab läbi klaasseina kuulsa Space Needle siluett, meile tuttav torn eelmisest Seattle-külastusest... aga. Oma tõelist olemust hakkavad Glass House ning muinasjutuline Taim näitama alles siis, kui hämaraks kisub. 

“Glass House” structure by Chihuly (designed with the help of architect Owen Richards) is inspired by Chihuly’s two favorite buildings, Paris’ Sainte-Chapelle and London’s Crystal Palace. “It’s really the most important project I’ve ever done,” Chihuly told Reuters about the exhibition he designed. Inside “Glass House,” visitors encounter a suspended sculpture over 30 meters long, hovering overhead like an alien serpent. Composed of 1340 individual plates of red, orange, amber and yellow, it is one of Chihuly’s largest installations.

------------



Hämardub tasapisi. Seattle Garden & Glass valgustuslahendused on Chihuly enda projekteeritud. Tema sõnul ei ole kunstiteos täielikult lõpetatud enne, kui ekspositsiooni toetav valgustus viimse detailini paigas.  

Chihuly is still building on his reputation as Seattle’s most famous artist, even as tech behemoths Amazon and Microsoft increasingly define Seattle’s cultural landscape. In a city that has rapidly priced out painters and sculptors in need of studio space, Chihuly has established four key complexes that support his business and creativity: the Chihuly Garden and Glass museum; the Boathouse and attached hot shop; a storage facility; and a studio, office, and viewing room where he stages monumental work. A lifelong collector of art and assorted objects, Chihuly has, in a sense, collected property itself.

------------



No ma ju räägin! Vaadake ometi, milline tohutu erinevus päevase ning öise mulje vahel. Pimeduse tulekul ellu ärganud õied lausa huugavad, justkui oleksid äsja tuhandekraadisest klaasisulatusahjust välja tõmmatud. Vähe sellest. Kasvuhoone akna taga troonib klaasinstallatsioon nimega Seattle Sun. Väänlevaist klaashaarmeist koosnev hiiglaslik, kiirgav kera lausa imeb vaataja endasse. Mis siin imestada. Astronoomiaseadused, päikese külgetõmbejõud…

Despite his undeniable success, Chihuly’s work has polarized audiences. “Chihuly has come to personify everything meretricious in contemporary art,” Kenneth Baker wrote in a review of Chihuly’s 2008 show at de Young Museum, criticizing the art’s superficial beauty and lack of intellectual rigor. Some readers agreed while others revolted. In recent years, Chihuly has also faced lawsuits with former employees who argue over who’s really “making” the work at his studio.

------------



Muinasjutumets. Ma ei oska öelda, kui kaua me selles metsas ekslesime, mina ja Paul - ajataju kadus, tahtsid veel ja veel ja veel vaadata, aiale järjekordse ringi peale teha, ennenägematuid rakursse avastada. Imeline, absoluutselt imeline. Teisel fotol on inimfiguur kah kaadrisse jäänud, saab aimu, milliste mõõtmetega tegu. 

Like a Renaissance master with a workshop that employs skilled artisans, Chihuly functions both as an individual artist and as the creative director and public face of a large-scale operation. His wife, Leslie Jackson Chihuly, noted that “Dale never said, ‘I’m going to be the best glassblower in the world.’ He said, ‘I’m an artist.’”

------------



Kui toda kolmandal fotol esiplaanil olevat sinist kuuli tähelepanelikult vaadata, näeb Space Needle peegeldust. Ja nood rohelised vormid meenutavad mulle bambusvõrseid, me New Mexico koduaias pressis teisi ühtepuhku mullast välja. Minu jaoks olidki just nimelt Chihuly sinakad/lillakad objektid klaasiaias kõige hämmastavamad, kõige... kuidas öeldagi... shokeerivamad, heas mõttes. Elusale taimestikule jõuliselt vastanduvad.

Chihuly have also been active in the fight against stigmas associated with mental health, having been suffering from manic and depressive episodes throughout his life. Within the past few years, he has spoken publicly about his struggles with bipolar disorder.

------------



Igal täistunnil pakuti näitusekompleksi sisehoovis asuvas väikeses klaasipuhumistöökojas (inglise keeli hot shop) võimalust tolle loometehnikaga lähemalt tutvuda. Mina olen seda imet ennegi näinud, Eestis omasin paari klaasikunstnikust kamraadi - aga külastajaid, kelle jaoks näiteks vaasi või mõne muu väiksema klaasvidina sünd saladuseks olnud, neid pani demo muidugi ahhetama. Tõeline mustkunst ja maagia! Tõsi, kaks klaasimeistrit polnud küll Chihulyd, aga ka mitte papist poisid. Ühel 13 aastat puhumiskogemust, teisel sutsu vähem. Tõeliselt apetiitse paarikümneminutise etenduse andsid, publikut oli murdu, ning vaimustusest ei kiljunud mitte üksnes lapsed, vaid ka vanemad kodanikud.
 
Nagu säärastes kohtades (muuseumid ja muud) tavaks, suunatakse lahkuvad külastajad läbi müügisaali, kukrut kergendama. Garden & Glass’i oma oli intelligentselt kureeritud sortimendiga, mingit suveniiripoe muljet õnneks ei jäänud. Vaatasime ringi, näppisime ühte ja teist, aga isutas just nimelt originaalse Chihuly, mitte temast inspireeritud kraami järele. Sellel isul oli paraku üks väike viga. Chihulyt paarikümne dollari eest ei pakuta. Ega ka mitte paarisaja. Rääkima hakkame alles paarist tuhandest alates, ja noh, olgem ausad, kuniks me lotoga miljonit pole võitnud, ei ole Chihuly klaasikunst just ostunimekirja esimeses otsas. Aga ega siis kõiki ilusaid ja imelisi asju ei peagi omama, eks.

Chihuly has been so prolific, financially successful, and widely exhibited for so long that it’s easy to forget how innovative his artistic vision has been. Over the past five decades, he’s pushed a fragile material to awe-inspiring scale and developed an instantly recognizable aesthetic exemplified by spectacular, brightly colored glass installations that suggest natural forms.
-----------

Chihuly Garden & Glass fotod: Paul

January 04/2022

“Others have seen what is and asked why. I have seen what could be and asked why not. ” ― Pablo Picasso, Metamorphoses of the Human Form