“If you are not paying for it, you're not the customer; you're the product being sold.”
Nagu tellitult oli mul võimalus paar päeva peale Filtrite postitamist vaadata dokumentaalfilmi The Social Dilemma (vaata sisututvustust allpool). Mitte, et ma filmis käsitletavast teemast siiani miskit kuulnud või lugenud poleks, ja mitte, et dokk ise oleks üle mõistuse hea oleks. Intervjuud on mõjuvalt ekraanile toodud, nii sisu kui visuaal, aga näideldud osa oleks minu poolest võinud välja jääda, tundub vaataja alahindamisena. See selleks. Dokk ise on... hirmutav. Lõviosa intervjueeritavatest on näppupidi sotsiaalmeedia hälli juures olnud, see on nö. nende lapsuke. Seda jahmatavam tundub kõnelejate suust kuulda tänast hinnangut oma loomingule. Arvatavalt anti elu kaunile printsile, paraku sündis Frankenstein. Tekst on tihe, minu jaoks tuugalt ahaa-momente täis, kaalun lausa kordusvaatamist. Jah, pole ime, et inimesed selfidele filtreid vajavad. Sest sotsiaalmeedia leiab augu su enesehinnangus, torkab oma sõrme sisse ja urgitseb. Mõnuga. Jah, pole ime, et näiteks siinsamas Ühendriikides Trumpi toetajad ja vastased vähimatki ühisosa ei leia. Sest info, mida sotsiaalmeedias ühtedele ette söödetakse, erineb vastasleerile pakutavast. Ei, tehisintellekti võim inimkonna üle ei ole tulevik. See on olevik. Interneti ja sotsiaalmeedia tarbija on algoritmide meelevallas. Vaadake seda dokki. Soovitan südamest. Tõenäoliselt kaob teil tahtmine kiisukõrvadega filtrite järele.
Wikipedia: The Social Dilemma (www.thesocialdilemma.com) is a 2020 American docudrama directed by Jeff Orlowski and written by Orlowski, Davis Coombe, and Vickie Curtis. The film explores the rise of social media and the damage it has caused to society, focusing on its exploitation of its users for financial gain through surveillance capitalism and data mining, how its design is meant to nurture an addiction, its use in politics, its impact on mental health (including the mental health of adolescents and rising teen suicide rates), and its role in spreading conspiracy theories and aiding groups such as flat-earthers and white supremacists.
The film features interviews with former Google design ethicist and Center for Humane Technology co-founder Tristan Harris, his fellow Center for Humane Technology co-founder Aza Raskin, Asana co-founder and Facebook's like button co-creator Justin Rosenstein, Harvard University professor Shoshana Zuboff, former Pinterest president Tim Kendall, AI Now director of policy research Rashida Richardson, Yonder director of research Renee DiResta, Stanford University Addiction Medicine Fellowship program director Anna Lembke, and virtual reality pioneer Jaron Lanier. The interviews are cut together with dramatizations starring actors Skyler Gisondo, Kara Hayward, and Vincent Kartheiser, which tell the story of a teenager's social media addiction. The Social Dilemma premiered at the 2020 Sundance Film Festival and was released on Netflix on September 9, 2020.
Further reading from The Social Dilemma subjects:
Tristan Harris: Our brains are no match for technology
Jonathan Haidt: The Dark Psychology of Social Networks
Renée Diresta Free Speech Is Not The Same As Free Reach
Joe Toscano, TEDx Talks: Want to Work for Google? You Already Do
September 19/2020
“Social media feeds the narcissistic monster that lives within us all, I would think to myself. It feeds it and grows it until the beast takes over and you are left outside the frame, just looking at images of this creature, like everyone else in your feed, wondering what it is that you birthed and why it's living the life you wish you had.” ― Janelle Brown, Pretty Things
Mõnikord tundub, et soovituste eest peab eraldi tänama.
ReplyDeleteTeen seda: aitäh!
Ühinen Jüriga.
ReplyDeleteAitäh soovituse eest!
PS! telepaatia - just eile oli sotsiaalmeedia sõltuvusest arutelu "filtrite" põlvkonnaga. Tundsin end kui dinosaurus portselani poes.
Hea soovitus, aitäh!
ReplyDeleteJa tõepoolest - tehisintellekti võim on juba olevik, lihtsalt enamasti me ei anna endale sellest aru, kuna see ei ole päris samasugune nagu ulmeromaanides ennustati ja võimaldab kenasti sâilitada illusiooni, et me oleme täiesti vabad ja sõltumatud sotsiaalmeedia mõjust.
Võtke heaks, head inimesed :)
ReplyDeleteKa sina, Brutus! Mitte Frankenstein ometi, Frankenstein oli doktor. Koletis oli Frankensteini koletis. :D
ReplyDeleteJah, tead, Rents, mul tuli see eile öösel meelde muide, et mitte Frankenstein, jumal hoidku!!
ReplyDeleteAga unustasin parandada. Nüüd olen teolt tabatud. Nii piinlik :)
P.S. Frankensteinist rääkides. Ma just hiljuti vaatasin Mel Brooksi "Young Frankenstein", täitsa naljakas oli.