Maskidest, millest muust

 


Kõik enesest lugupidavad blogijad on ilmselt maskiteemal juba kirjutanud, jah? Appikene, olen rongist ikka täitsa maha jäänud. Anyway. Siit tuleb minu kaks senti.

Inimesed, vaatan, on oma õiguste nõudmises väga ebajärjekindlad. Kasvõi ameeriklased tolle kurikuulsa konstitutsioonitäiendusega nr 2. (The Second Amendment to the United States Constitution protects the right to keep and bear arms. It was ratified on December 15, 1791.) Kahetsusväärselt suur osa mu praegustest kaasmaalastest ei näi muudest põhiseadusega tagatud õigustest eriti hoolivatki. Sa võid neilt võtta toimiva tervishoiuteenuse, korraliku hariduse, puhta vee ja õhu, aga ära jumala eest relvi puutu. Relv on neile nagu lapsele lutt. Mingu või maailm hukka - seni, kuni tukk käeulatuses, ei saa püssiomanikule ometi midagi halba juhtuda.

Sarnane mõtteviis tundub levivat ka eestlaste hulgas, kui Postimehest maskivastase meeleavalduse fotosid vaadata. Võtame või kodaniku, kes omale otsaette 1984 kirjutanud, ilmselt Orwellile vihjates, süvariigile ja Suurele Vennale jne. Vägagi tõenäoliselt jagab seesama kodanik täitsa vabatahtlikult oma elu Facebookis või Instagramis, hoiab intellektuaalset omandit kusagil pilves, kasutab erinevaid äppe ja fitläppe ja mida iganes, kus täpselt kirja pannakse, mitu sammu ta päevas teeb või mitu redist sööb, ja kogu see teave Suurele Vennale ette kantakse. Või Algoritmile, või kellele/millele tahes - igal juhul ei kuulu info ainuisikuliselt kodanikule. Paraku ei tundu säärane tõsiasi kodanikku häirivat, ta vabadust piiravat või privaatsust pärssivat. Samuti peatub kõneksolev kodanik reeglina punase fooritule ees ja kasutab turvavööd, maksab makse ja korjab avalikus kohas oma koera väljaheited üles. Teisisõnu, kodanik on Suurel Vennal ja Ühiskondlikul Kokkuleppel juba ammu - pardon my French - munepidi pihus. Aga näe, piiratud aega vältava maskikandmisega üldsuse heaolu huvides, vot sellega kodanik nõus ei ole, tee või tina. Vaba mees, nagu ta enda arvates on.

Kusjuures süvariiki ja ülemaailmsetesse vandenõudesse uskujate kirjaoskus jätab soovida nii USAs kui Eestis. Tõestuseks see pilt. „Globaalse idiokraatia“ vastu sõdiv proua ei ole sõna koonduslaager õigekirjaga hakkama saanud. Meil siinpool ookeani leidub kah küllaga neid punastes Trumpi-mütsikestes protestijaid, kelle loosungid tuleks keeletoimetaja käe alt läbi lasta.
 
Või siis see foto. Plakatil seisab: „Hingata vabalt“. Jumala õige. Kõik me tahame vabalt hingata. Võtan omaks, et tulistan praegu puusalt, kuid pakun, et tõenäoliselt ei usu seesama plakatit hoidev inimene kliimasoojenemisse, ning planeedi saastatuse suhtes pigistab mitte ühe, vaid kaks silma kinni. Meil siin protesteerisid mõned kohalikud farmerid hiljuti maskikandmise vastu, oli kah neid vabalt hingamise loosungeid näha. Millegipärast saavad aga needsamad farmerid kurjaks, kui meie, ümberkaudsed elanikud, sarnase soovi välja käime, kohalike põldude vänge keemiaga väetamise vastu seisame, et tahaks nagu vabalt hingata või nii, ilma et mürgitatud saaks.
 
Jah, ma ei teagi nüüd kohe. Eks igaühel ole muidugi oma mätas, sellest ei saa üle ega ümber. Mina igatahes ühinen nende blogijatega, kes on märkinud, et inimeste elu peab tõesti lust ja lillepidu olema, kui paarikuine avalikus kohas maskikandmise kohustus võrdub koonduslaagrisse saatmisega.   
Ahjaa, ja lõpetuseks üks idee, millega maskivastaseid jalust rabada: öelge neile, et valitsustel on käsil järjekordne vandenõu, nimelt näotuvastustehnoloogial põhineva isikuregistri loomine. (Nali naljaks, tegelikult on säärased andmebaasid juba mitmel pool kasutusel, tarkvarafirmad üritavad üksteise võidu sellealaseid uuendusi valitsustele maha müüa). Nii et mask heaga ette, kui ei taha enda näost igasse Suure Venna valvekaamerasse jälge maha jätta. 

November 27/2020 
Pildil olen mina, maskiga. Lähen herilasepesa hävitama.    

“Common sense is not so common.” 
― Voltaire, A Pocket Philosophical Dictionary

19 comments:

  1. Minu üks lemmikuid sellest vallast on vaba turg. Ma tean, et mul pole vastavat haridust ja seega võin tõesti eksida, aga mulle näib, et regulatsioone on väga palju ja väga suur osa neid regulatsioone ikkagi konkreetselt piiravad selle turu vabadusi (mis ei ole tingimata halb) ja näiteks põllumajandustõetused (mis ei ole ka tingimata läbinisti halvad) muudavad selle vabaduse määra pisut küsitavaks.
    Ja siis on Eesti konservatiivid, kellele meeldivad sõnad "ümberjaotamine" (sellest olen artikli kirjutanud!) ja kes hakkavad kommunismist karjuma kui kellelegi kuskilt raha antakse. Tähendab, mitte siis, kui seda raha eraldatakse neile.
    Nendest kaheliitristest vabalthingavatest on ka üks foto kus neil on suitsud hambus. Kas see nüüd päris vaba hingamine on? Ma ise suitsetan ka, ei taha sedapidi paukuda, aga veits irooniline siiski.

    ReplyDelete
  2. maskid ja näotuvastus - mis ma kogu aeg räägin. Mask KAITSEB Suure Venna jälgimise eest! ja maskikorraldus annab hea ettekäände seda kanda, ilma et keegi küsiks "mida sa varjad?".

    ReplyDelete
  3. Meenub kirjandusliku tegevusega seotud luguke. Nimelt oli mul ühes vanas jutus minategelase isik näotuvastuse abil kindlaks tehtud. Toimetaja kirjutas selle sõna lahku: näotu vastuse. Ja kui ma inisema hakkasin, jäi tal õigust ülegi: "Sellist sõna ei tea keegi. Ja see minategelane oli enne üsna ebaviisakas. Nii on parem."

    ReplyDelete
  4. Ma tunnen seda 1984 tüüpi juhuslikult. Tegu on ajaloolasega ja süvariigi-uskuja ta pole, aga väga kriitiline isikuvabaduste piiramise suhtes seoses praeguse viirusega küll. Mask ei ole otseselt tema jaoks teema (vastustab pigem nõudeid selle kasutamiseks vabas õhus vms nagu Lõuna-Euroopas), aga muretseb pigem erinevate läbimõtlematute piirangute mõju pärast ühiskonnale ja majandusele (liikumispiirangud, vaktsineerimispassid jms). Facebook'i tal pole, instat ka mitte, tema kohta võrgust midagi ei leia, selles mõttes tema käitumine pigem koherentne.

    ReplyDelete
  5. Paciocca, see on huvitav kommentaar, äitäh.
    Nagu kirjutasin, tulistasin nö. puusalt ja vedasin pildil oleva inimese näitel paralleele, mis mulle pähe tulid. Selles olen siiski üsna kindel, et kuigi sinu info põhjal on Mr 1984 käitumine koherentne, on ta pigem erand kui reegel, sotsiaalmeediat ja võrku vältides.

    Läbimõtlematute piirangute osas olen temaga ühte meelt. Samas, isikuvabadusest rääkides – toon jälle sellesama 2nd Amendment näite. USA kodanikel on põhiseaduse kohaselt õigus relvi omada, keelustamine on relvaomanike isikuvabaduse piiramine. Aga kuidas jääb nende inimeste isikuvabadusega, keda nimetet relvadega traumeeritakse, vigastatakse või tapetakse? Elik kuidas jääb nende Eesti kodanike isikuvabadusega, keda maskivastased, olgu et tahtmatult, viirusega nakatavad? OK neid juhuseid võib vaid käputäis olla, aga siiski. Anyway, see oli pigem retooriline küsimus, sest neis asjus ei ole kõiki rahuldavat mustvalget lahendust.

    Ja tegelikult ma ei pruugiks siin suud väga täis võtta, sest kui näiteks juhtuks (ptüi-ptüi-ptüi), et covid19 vastu vaktsineerimine kohustuslikuks muudetaks, läheks minagi tänavale, 1984 vms otsaette kirjutatud. Ning ei, ma ei ole vaktsineerimisvastaste klubist. Aga minu jaoks on maskikandmine ühel pool, sundvaktsineerimine aga juba teisel pool mu taluvuspiiri.

    ReplyDelete
  6. Aga "näotu vastuse" lugu, Jüri, see on nii hea!

    ReplyDelete
  7. Haiglas hingamisaparaadi all olevad inimesed tahaks kah vabalt hingata. Ja need, kelle jaoks aparaate ei jätku, need tahaks lihtsalt hingata, ükskõik kas vabalt või abistatult.

    ReplyDelete
  8. Morgie jõudis ette.
    Ma olen kätt hoidnud inimesel, kelle surm olnuks välditav, kui ta poleks tavalisele inimesele üsna lihtsana näivat viirust kandva inimese köhatust. Suremine vältas kaua, inimväärikusest ei olnud lõpuks midagi järel, kõigis kehaavades torud pluss lisaperforeeringud - kokku 9 voolikut kehas, aga mõistus ilmselt veel registreerimas toimuvat peaaegu lõpuni. Lämbumiseni.
    Kas tõesti on keegi vabatahtlikult nõus riskima kellegi surma põhjustamisega...?
    Mulle see pähe ei mahu.
    A mul on pisike pea ka võibolla.

    ReplyDelete
  9. Eelmise kommentaariga ei taha ma tegelikult toda tundmatut köhijat needa, tema ei teadnud mida ta tegi - oleks võinud muidugi teada, näkkuköhimine pole kunagi aktsepteeritav olnud, kuid võrreldes praeguse ajaga on ta selline... "Andke neile andeks, sest nad ei tea, mida nad teevad!" - tüüp.
    Praegused maskipõlgajad peaksid palju teadlikumad olema, arvestades, kui palju on infot. Aga näib, et isekus on empaatiast kõrgelt üle. Mõne tüübi puhul ka hirm, et äkki on see osake vandenõust.
    Vandenõu võib olla ministri telefonikõne prokuratuuri või telefonikaartide totaalne registreerimine või välismaalaste seaduse ebamõistlikud kruvipingutamised, aga soovi, et vähem inimesi sureks, pidamine vandenõuks on jabur.

    ReplyDelete
  10. Jah. Just. (Morgiele ja Kaamosele.)

    ReplyDelete
  11. Mulle aga tundub, et see ei ole nii lihtne nagu teile tundub.

    Maarja Kangro, viimase "Sirbi" juhtkiri:
    Konsensust, kuidas täpselt viirust ohjeldada, siiski pole. Ja nii me, erihariduse ja kogemusteta inimesed, kaldume otsustama selle põhjal, kuidas me tahaksime, et oleks – et mask aitaks või et näokatmine osutuks farsiks, mis tulemusi ei anna. Kas mask näitab usaldust teaduse vastu või alistumist võimule? Kes on sümpaatsemad, kas need, kes maski kannavad, või need, kes ei kanna?

    Praegu ilmuvad artiklid ja materjalid ütlevad vaheldumisi "mask aitab" ja "mask EI aita". Milles on siis süüdi kodanik, kes usub seda teist väidet? Ta ei ole süüdimatu, hoolimatu, rumal ega ülbe. Ta lihtsalt saab teada, et maski kohustuse taga EI ole teaduslikku põhjendust, vaid pigem lootus või poliitiline vajadus midagi ära teha, ükskõik mida.

    Mina kannan maski, kus vaja, ja üldiselt hoian sel teemal suu üsna kinni. Aga maskivastaste lauslollideks sõimamine on sama vale nagu Trumpi valijate või kõikide usklike lolliks pidamine.

    Üks asi on tõde, aga hoopis teine asi on see, kuidas meedia- ja inforuum tõel paista laseb.

    ReplyDelete
  12. Mul oli just hiljuti juhus, mil telerist juooksis kordusena Duubel, kus kõnelesid maskivastase meeleavalduse korraldajad ja põlvedel olevast tahvlist jälgisin riigikogu sotsiaalkomisjoni arutelu koroonaviiruse kulust ja prognoosidest.
    Ütleks, et need olid paraleelmaailmad, kuid see näib kuidagi kohatu.
    Tahvlist kuulsin korduvalt manitsust prognoosidesse reservatsiooniga suhtumiseks, sest alati on võimalus, et ei lähe täpselt nii, nagu matemaatikute arvutused näitavad. Jah, prognoosid on ju enamasti matemaatilised mudelid, kuhu elu sajaga sisse sõidab.
    Maskide kohta rõhutati seal korduvalt, et nende kasutegur on parimal juhul 20%, need pole imerohi, aga kehval ajal on ka kärbes liha. Kui need 20 või vähem protsenti töötavad, haigestumus väheneb, siis on meie tulevikuväljavaated niisugused, kui me seda võimalust ei kasuta, on väljavaated naasugused....
    Telerist tulid veendunud väited - tavaline gripp, paanikat õhutatakse meelega, meid tahetakse kontrollida.

    Ma tean, et igal inimesel on oma hirmud ja nende üle naerda on kohatu. Kui inimene kardab maske, sest "suur vend" jne, siis on see minu jaoks väär, aga ma peaksin sellega leppima. Kuid telekas ei näinud ma hirmunud inimesi, vaid neid, kes teiste hirmu peal oma võimujanu kustutavad. Jah, ma olen läinud vaidlustes selle üle põlema, sest...ma ülevalpool kirjutasin, miks.
    Meedia on meil vaba, mõnikord on see saatanast, kuid pigem ogu niipidi vale kui tsensuur ja pöidlakruvid.

    Mis ma sellega öelda tahangi..äh, vist ei midagi.

    ReplyDelete
  13. Maski-vastase promo korraldajaid ja teadlikult libainfo jagajaid õigustada ei ole võimalik. Nende kohta tahaks ka mina kasutada sõnu, mida siin blogisabas välja kirjutada pole sünnis.

    Aga enamik kodanikest ei ole ise aktiivsed, vaid lihtsalt... segaduses.

    Sama on vaktsiini-asjandusega ja palju muuga.

    ReplyDelete
  14. Jah Kaamosele, jah Kaurile. Iseäraniis su viimatisele kommentaarile, Kaur.
    Tegelikult olen ju minagi maskiasjas segaduses, sest saadolev info on hüplik ja vastukäiv. Ma kannan maski, sest see ei võta mult tükki küljest, ja on väikegi võimalus, et kedagi nakatumast säästan.

    Mis nüüd Trumpi valijatesse puutub, siis: üks asi on Trumpi valija 4 aastat tagsi. Temast saan ma aru. Teine asi on Trumpi valija 2020. Temast ma aru ei saa, aga lolliks ei sõima. Kolmas asi on veel tänaselgi päeval uskuja, et Trump võitis tegelikult valimised ja Bideni hääled on võltsitud. See läheb juba lameda maa lahtrisse. Trump kuulutab valmisõhtust saati, et tal on tõendid oma võiduteooria kohta, aga ühtegi neist tõenditest pole ei ajakirjandusele ega kohtutele esitanud. Tweet “ma võitsin” ei ole tõestus. Samamoodi nagu “maa on lame” ei ole tõestus. Mõlemad väited on teaduslikult põhjendamatud. Kuidas me peaksime nimetama inimesi, kes Trumpi võitu usuvad, ja lamedat maad? Ullikesteks? Heauskseteks? Rumalateks? Sest siin ei ole küsimus enam selles, millises infoväljas keegi elab. Siin on küsimus silmaklappides, tahtmatuses fakte tunnistada.

    ReplyDelete
  15. Aitäh. Ja no ma ei tea. Maailm on täis asju, mida ma ei mõista. :(

    ReplyDelete
  16. Ma toon paar näidet:
    - mao tee kalju peal
    - poisi tee aita
    - preestri tee kogukonna südameisse

    ReplyDelete
  17. kusjuures mulle tundus alati kõige fastsineerivam just selle Kauril suurepäraselt parafraseeritud kirjakoha algus. kus 3 = 4 või mida see peaks seal tähendama?
    Kolm asja on mulle väga imelised, jah, neli on, mida ma ei mõista: kotka tee taeva all, mao tee kalju peal, laeva tee keset merd ja mehe tee neitsi juurde. Õp 30, 18-19 (allikas: piibel.net -- et te ei arvaks, et mul see paugust peas on)
    või et neid nelja ma ei mõista, aga neist 3 on imelised? kuigi siin on ilmselgelt parallelism "imelised - ei mõista", mitte vastandus v täpsustus.

    ReplyDelete
  18. pakun, et parallelism, kus 3 = 4 (suvaline mitmuslik arv, piisavalt väike, et olla tuttav ja kodune). Umbes nagu "kahr see kiskus härjakese, sõi susi vasikakese", kui jutt on sellest, et 1 täpselt määramata metselajas murdis 1 karielaja.

    Või "kõokõnõ, tammõkõnõ, vahõr valgõ puukõnõ" (juttu on 1 mütoloogilisest puust - pärast on ka "näio läts tammõst taivahe, vahtrõst valgõ pilve pääle").

    Loodan, et Epp ei pahanda, et me siin lobisema oleme jäänud.

    ReplyDelete
  19. Ei, miks ma peaksin pahandama, kui meeldivad inimesed lobisema jäävad? Jääge teinekordki!

    ReplyDelete