Olid ajad...

 



Teadupärast käin ma nostalgitsemisest enamjaolt kaarega mööda. Nagu ka nostalgia minust. Ma ei teagi, miks. Äkki seetõttu, et mul on olevikus palju tegemist ja tulevikuks palju plaane, mistap mineviku jaoks ei jagu lihtsalt aega?

Aga täna, kui olin Yarko varruka kohalikule koeraspordiklubile annetanud, tuli nostalgia peale. Näe, otsisin lausa vanad fotod välja. Ammustele jälgijatele ilmselt ei pea selgitama, aga värskemat sorti lugejad nüüd ilmselt küsivad, et issand jumal, mis Yarko, mis varrukas? No vaadake, Yarko oli mu eelmine saksa lambakoer, kellega koos USAsse kolisin. Ja varrukas oli minu ja Yarko treeningvahend. Ma nimelt harrastasin Eestis head mitmed aastad koerasporti, nn. koerte kolmevõistlust, mis sisaldas jäljeajamist, kuulekust ja kaitset, viimane seisnes “kurjategija” kinnipidamises (varrukast hammustamises). Harrastasin, olgem ausad, väga vahelduva eduga. Mõnikord harva aga juhtus siiski, et täitsa edukalt, nagu kõige alumiselt fotolt näha. (Apelsinimarmelaadi-Alexi pildistatud muide!) Anyway. Iga vähegi kõrgemale pürgiv Schutzhundi-sportlane soetas toona oma penile isikliku varruka, mida siis kaitsetrennidesse kaasa veeti. Ärge pärige, miks. Nii oli kombeks. Ilmselt pooleldi prestiizhiküsimus ja pooleldi hügieeniküsimus – trennides üldkasutatavatel varrukatel on kümnete koerte ila, võib kennelköha saada, vms. Mäletan, et mul tuli valida, kas ostan endale Dieseli saapad või Yarkole varruka, mõlemaks ei jagunud finantse. Otsustasin varruka kasuks, koerasport oli pähe löönud, segas selget mõtlemist.
  
Ühesõnaga, Ühendriikidesse kolides võtsin varruka kaasa. Yarko oli võistlemiseks liig eakas juba, aga eks mul vist ikka püsis uiuke, et järgmise sakslasega hüppan taas koeraspordi-ree peale. Noh, tänaseks teame kõik, kuidas selle plaaniga läks. Lillikene on suurepärane materjal, aga mul endal ei jätkunud tahtmist treeninguid ja võistlusi oma ellu lasta, see hammustanuks liig suure tüki mu ajast ning energiast. Nii seisiski treeningvahend meil garaazhis jupp aastaid, kenasti pakituna, kuni ma lõpuks otsusele jõudsin see ära kinkida. Kingitus, olgu öeldud, on hinnaline, koos jute-kattega paarsada dollarit väärt, kuid mul hea meel, et üle pika aja kasutust leiab.

Esimesel pildil kümneaastane Yarko vahetult enne Eestist ärakolimist, poseerib tollesama varrukaga. Varruka teeb iseäranis isuäratavaks Helmut Raiseri autogramm. Raiser on… kuidas seda nüüd mitte-asjatundjatele seletadagi… no umbes nagu koeraspordimaailma Muhammad Ali, üheski maailmanurgas ei ole koerasportlast, kes Raiseri nime ei teaks. Teisel fotol Helmut Raiser Yarkot treenimas. Jaa, kujutage ette, mul õnnestus ta seminaril osaleda, seal ma tolle autogrammi hankisingi. Kolmandal pildil mina ja Yarko peale (järjekordset) ebaõnnestunud võistlus-sooritust. “Kurjategija” varrukast tuleb koerajuhi käsu peale hambad viivitamatult eemaldada ja valvama jääda, haukumisega märku andes, et tuldagu ja võetagu pahategija vahi alla. Paraku, lahtilaskmiskäsu karjud sa staadioni ühes otsas, samal ajal kui koer ja “kurjategija” võitlevad teises otsas. Yarko teadis suurepäraselt, et kuniks Epp piisavalt kaugel, ei saa keegi teda takistada varrukat rappimast, võib kurti mängida küll. Jajah. Nagu kogenud koerasportlased ütlevad – kui ebaõnnestud, ära süüdista koera, vaid mine koju ja vaata peeglisse. Mis ma oskan öelda. Mul tollel eluperioodil nägi peegel üsna kulunud välja, vahetpidamatust vahtimisest. Neljandal fotol Yarko ja mina ühise sportlaskarjääri alguses. Viimase, karikatega pildi jaoks poseeris Yarko paar kuud enne USAsse kolimist. 

March 22/2022

“But in that moment I understood what they say about nostalgia, that no matter if you're thinking of something good or bad, it always leaves you a little emptier afterward.” ― John Corey Whaley, Noggin

8 comments:

  1. Su koerapildid on nii ilusad, kui ma praegu kasvõi riivamisi mõtleks koera võtmisele, oleks vaimusilmas pilt saksa lambakoerast ja su blogilood oleks osaliselt sellise valiku põhjus.

    ReplyDelete
  2. Äge koer, äge perenaine!

    ReplyDelete
  3. Oh, ma ei suuda vaikida! Ma olen näinud Yarko sotsialiseerimist Tallinna Raekoja platsil. Suvi, palju inimesi, tervet platsi kattev kunstilaat ja Yarko, kes käib vabalt kõrval ilma, et teda miski üldse huvitaks. Lõpuks lõõgastus pererahvas Raekoja platsi kohvikus, Yarkole toodi kauss vett kohviku nn aia taha (loomad kohvikus ei olnud veel norm) ja ta püsis seal stoilise rahuga! Täiesti uskumatu!
    Vaevalt, et Sa seda isegi mäletad.
    Kui Yarko lahkumise postitust lugesin, ulusin nagu oleks oma looma kaotanud.
    Tean, mida imetlen, olen pidanud elu jooksul viit saksa lambakoera. Praegune elab ka oma 13. eluaastat.
    Head teile mõlemile ja Lillile!

    ReplyDelete
  4. Ritsik, aitäh, ning Kaamos, jaa, koeravõtuks peab valmis olema. Ja kui ei ole, on parem mitte võtta. Või võtmisega oodata. Aga mul on hea meel, et sul sakslaste-juttude lugemisest rõõmu.

    Ilme, nii tore sind siin "näha", ja issake, viies sakslane sul? Mul on vahepeal vist lugemine sassi läinud, arvasin, et sul neid vähem olnud. 13+ on auväärne vanus... Mis muud su pensionärile soovida kui tervist surmani, nagu mu kadunud vanaema tavatses öelda.

    Aga jah, Yarko sotsialiseerimine käis tõesti nii, nagu sa kirjeldad, ja ilmarahval oli suu imestusest ühtepuhku ammuli, et oh ja ah, kui hästi treenitud koer. Lillikesel on vedanud, mul ei jagu tema liistuletõmbamiseks pooltki seda entusiasmi mis Yarko ajal :)

    ReplyDelete
  5. Tere, veel kord! Ma olen "siin" pidevalt, Su lugusid nautimas!
    Tuletan Sulle meelde, et mul on koerad olnud kahe kaupa.
    Nüüd on siis viimasest paarist veel musta maskiga pikakarvaline isane vanaduspõlve nautimas.

    Kaunist kevadet!

    ReplyDelete
  6. Jah, õigus, Ilme, sul on sakslased ju paarikaupa olnud...

    ReplyDelete
  7. Mul oli au näha Yarko't töötamas...see oli vist 2006 suvel kui käisin laps vankris IPO katseid vaatamas...vaat, mis tegi töötamine Saksa lambakoerte näitusel aasta varem ;)

    Igal tõul on omad suurkujud. Sa tõid mulle meelde kui mul oli vaja "nui neljaks" sõita koeraga Soome näitusele, sest seal hindas näitust kuldsete grand old lady Joan Tudor. See kirjeldus ja vahetu suhtlus, mul jalad värisesid ja ei mäleta enam muud kui ta ütles, et anna koerale aega areneda. Aastal 2002 tutvustas hea sõber ja pikaaegne kasvataja mind pr Tudorile ja sain võimaluse temaga põgusalt vestelda. Tean, mida tunned. Vahel on hea tagasi mõelda aegadele, mis on jäädavalt möödas...võibolla tuleb tagasi, hoopis teisel viisil...kui üldse.

    Silm puhkas piltidel ja näha sakslast tööd tegemas - teades kui suur hulk töötunde on täiusliku tulemuse taga. Kniks ja kummardus!

    ReplyDelete
  8. Hmm, 2006, Cranberry... see oli aasta, mil Yarko sai lõpuks oma IPO3 tiitli, lisaks ESLÜ aasta arvestuses parima universaalse SLK tiitli. Tol aastal sai karikatest ohtralt shampust joodud :)
    Joan Tudori nime olen minagi kuulnud. Nii tore, et sa legendaarse spetsialistiga silmast silma kohtunud oled. On, mida meenutada.

    ReplyDelete