Kogunemine



Veame viie dollari peale kihla: pealkirja lugedes arvasite, et juttu tuleb Tallinna Vabaduse väljakust. Jään teilt viiedollarilisi ootama, postiaadress on Ameerikamaale, Epule, nõudmiseni. Sest juttu tuleb hoopiski eilsest rahvakogunemisest siin meie kandis. 

Paar naabriprouat panid pead kokku ning saatsid kutsed laiali pealelõunaseks grillipeoks ca kolmekümnele inimesele. Kogunemine toimus ühe naabripere koduhoovis, tavapärases “bring your own beer, side dish and chair” formaadis. Ajastu trendidele vastavalt sisaldas kutse ka koroonaklausleid, et tule ainult siis, kui end tervena ja suurema seltskonna hulgas turvaliselt tunned, maski pole vaja häbeneda, aga ka vastupidist, maskitust. Pidu vabas õhus, distantsivõimalust piisavalt, käesurumised-kallistamised igaühe enda vabal valikul. 

Kuid mitte koroona ise polnud see, mis meid Pauliga enne pidu kõikvõimalikke ebameeldivaid stsenaariume mõtteis läbi pani mängima (üks meist on vaktsineeritud, teine esialgu mittevaktsineerimise kasuks otsustanud), vaid... poliitika. Sest siin kanjoniservases külakeses on üsna kirev seltskond. Ülekaalus republikaanid, neist hea hulk Trumpi pooldajaid. Sekka aga ka demokraate, ning näpuotsaga meiesuguseid, kes end ühele ega teisele parteile kõige naha ja karvadega maha pole müünud, kuid siiski väga tugevalt demokraatide poole kaldu. Ühesõnaga, juba paar päeva enne grillipidu hakkasime omavahel arutama, kuidas situatsioonides A, B ja C toimida, no näiteks kui mõni trumpimeelne mulle või Paulile oma seisukohtadega sisse peaks sõitma. Jaa, kivikõvade põhimõtetega lugeja võib nüüd küsida, et mida paganat sa sellele kogunemisele üldse otsid, kui seal säärased saatana sigidikud osalevad. Aga vaadake, seesama “saatana sigidik” on, kui ta Trumpi-lembus välja arvata, väga hea naaber – sõbralik, abivalmis, kogukonnast hooliv, annab särgi seljast, kui sul juhtumisi särki vaja peaks olema. Kohas, kus elame, pole mõistlik ega ka võimalik endale polariseerumise luksust lubada. Ikka on kellelgi abi vaja, kas siis jooksuläinud vasika püüdmisel või auto lumest väljatõmbamisel, sest vald väiksemaid teid ei hoolda, ja kunagi ei tea, millal sa ise oled see, kes lumme kinni jääb või kelle vasikas plehku paneb.

Novot. Lihvime siis kodus kahekesi neid musti stsenaariume, päris rahule jääme lõpuks, et nüüd peaks kõikvõimalikud variandid kaetud olema, ja viimases hädas saab ju alati öelda, et ma ei nõustu sinuga, aga ei soovi sel teemal vaielda, teeme parem järgmised õlled. No ja arvake, kas läks meil ühtegi neist ettevalmistatud vastustest tarvis? Ei. Null. Zero. Zip. Samas, räägitud sai kõigiga ja kõigest, südamest südamesse. Inimesed olid justkui paisu tagant pääsenud. Otsisid, kujutage ette, mitte erinevusi, vaid justnimelt ühisosa, seda, millest erinevate poliitiliste- ja maailmavaadetega ameeriklased juba hea mitu aastat puudust on tundnud. (Thanks, Trump.) Ja oo kui kirju too seltskond oli – alates vaktsineeritud trumpistidest kuni vaktsineerimata demokraatideni, pluss kõike muud, mis sinna vahele jääb. Nii poliitika kui kaitsepookimise kohta avaldati arvamusi seinast seina. Või oot, tegelikult peaksin kirjutama poliitika ja kaitsepookimise, sest nörritaval ning nõmedal kombel on need kaks praegu vist igas riigis lahutamatult kokku mätsitud. 

Anyway. Täna hõljun mõnusas uimas, mitte et eile üleliia veini oleksin pruukinud, vaid tänu toredale kogunemisele, mis mu usu inimkonda mõningal määral taastas. Tõendas, et vastastikune kõrinärimine, poriloopimine ja sildistamine ei ole vältimatu, isegi siis, kui ollakse radikaalselt eriarvamustel. Et omaenda arvamuse pealesurumine, selle ainuõigeks kuulutamine ei ole ainuvõimalik suhtlusviis praegusel ajal. Küsimusele “kui sa praegusi (sunni)vahendeid ei poolda, mis siis sinu meelest teha tuleks, et olukord paraneks?” ei pea ilmtingimata vastust teadma. Et on täiesti ok mitte rahul olla sellega, mis toimub, oskamata samal ajal paremat lahendust pakkuda.  

Aga kui nüüd eilsest peo-eufooriast pisut kõrvale tüürida, siis mind on viimasel ajal üks mõte painama hakanud. Nimelt mu enda… kuidas nüüd öeldagi… kuuluvus? maailmavaade? Nimelt tunnen end  justkui ühest kogukonnast teise libisemas, õigemini mind libistatakse, kui vaktsiiniteemal sõna võtan. Ma ei ole vaktsiinivastane. Küll aga sundvaktsineerimise vastane. Ja see, vähemasti arvamuste põhjal, mida nii Eesti kui USA peavoolumeediast/blogidest loen, asetab mind otsapidi ekreistide/trumpistide ridadesse. Sa oled kas meie poolt või meie vastu, muid võimalusi pole. Kõik, kes sundvaktsineerimist ei poolda, võrdsustatakse antivaxxeritega, ja muidugi lisandub ka ülalpoolmainitud klassikaline “paku siis midagi paremat välja”. Mistap küsingi endalt, kumb ma siis olen, liha või kala? Kõik muu trumpilikus/ekrelikus maailmanägemises käib mu olemusele risti-põiki vastu, aga sundvaxximise osas olen peamiselt nende poolel. NB! Mitte, et ma nimetatute võitlus- või väljendusvahendeid ühelgi moel heaks kiidaks.  

Ning kogu asja teeb veelgi keerulisemaks mõte, mis mulle paar päeva tagasi pähe torkas: USA püha lehm Second Amendment, vaktsineerimis-sundus ning põhiseaduslikud õigused. Relvalobby tegijad rõhuvad argumendile, et relva omamine, kandmine, kasutamine on iga Ühendriikide seadusliku elaniku puutumatu, konstitutsiooniline õigus. Mina kui anti-gun persoon mõtlen ja olen alati ka välja öelnud, et olgu sinu relvaõigusega kuidas on, mulle peab jääma minu õigus elus olla, selmet massitulistamise või parkladispuudi käigus kuuli kerre saada. Ja nüüd… kas ma nüüd olen ise nende relvasegastega samas paadis, kui ütlen, et mul peab olema õigus ise otsustada, kas vaktsineerin ennast või ei? Kas minu õigus astub varba peale kellegi teise õigusele? Kas seal, kus algab minu õigus, lõpeb kellegi teise oma, või kattuvad me õigused teatud osas, või kuidas see asi täpselt käib? (See, nagu taiplik lugeja mõistab, on pigem retooriline küsimus. Vastus peab mu enda seest tulema, mitte kellegi teise suust või sulest.) Jah, mugavam olnuks mõtteis paralleeli relvad/vaktsiin üldse mitte tõmmata. Veelgi mugavam olnuks seda mitte siia kirja panna. Sestap:

Kaalusin päris pikalt, kas jätta käesoleva postituse kommentaarium avatuks või mitte. Sest ma olen argumenteerimistest tüdinud, iseäranis tulistest, kus pooled teineteist vastastikku  lammasteks või klounideks sõimavad, või kus antivaxxerlus ja sunniviisilise vaktsineerimise vastasus ühte patta pannakse. Aga kuna ise olen kaasblogijate juures vaktsineerimisteemal sõna võtnud, tundus kuidagi ebaõiglane uks kinni lüüa. Kuid mul on palve. Ma ei soovi tagasisidena saada sarkastilis-statistilisi, asjad-käivad-nii-ja-mitte-kuidagi-teistmoodi stiilis arvamusavaldusi. (Jah, sinu poole vaatan, TT.) Mu postituse peamine mõte ja ajend on ühisosa, selle olemasolu ja/või võimalikkus, ja ma väga loodan, et lugejad ei tunne pidurdamatut soovi mu kirjutatut kriitikaga pommitada, mind ümber veenda, omaenda arvamust või oma elukohariigi koroonapoliitikat ainuõigena välja hõigata. Ette tänulik!

October 24/2021                                                                                            Foto: Paul

“As with everything else, the more we separate ourselves from each other, the weaker we become.” ― Teresa R. Funke, Bursts of Brilliance for a Creative Life                   

33 comments:

  1. Sinu loo lugemise taustal kuulan Eesti raadiost teavitust, mis käsitleb tänasest kodumaal algavate piirangute tutvustust. Teritan kõrvu, kuulamaks sõnumit, mille valitsus on kirja pannud. Üks asi on kirjutada juriidilist teksti ja teine sellele seletuskirja, kus on lihtsalt kirjas, mis ja kuidas. Kes küll arvas, et keerulised laused elanikkonnale arusaadavad on?

    Võibolla elan omas mullis (maal ja metsas), kuid aru ma ei saa, millal sundvaktsineerimine algas või kehtestati? Vaktsineerimine on igaühe vaba valik. Säästmaks vaktsineerimata inimesi kehtestati teatud piirangud, see ei tähenda ju sundvaktsineerimist.

    Inimeseks olemine ei ole keelatud, mõistmine ja arusaamine, on olulised osad. Vastandumine ja halvustamine ei vii edasi, tekitab vaid pahameelt. Minu tutvusringkonnas on nii ühtesid kui ka teisi...ausalt öelda, siis antivakserite oma "tõe kuulutamine ja pealesurumine" häirib. Vaadates sügavamalt inimeste sisse, märkan ühiseid jooni, mis tulevad esile ekstreemsetes olukordades. Tegemist on olukorraga, kus aju blokeerib loogilise mõtlemise ja võimust võtab jõudemonstratsioon, oma "tõe" esitamine, mis seal salata - sel on oma seos ka dopamiiniringlusega inimese käitumisega.

    Karlsson ütles Väikevennale: rahu, ainult rahu.

    ReplyDelete
  2. Ise alustasid, eks :) :)

    Mul on sama palve. Defineeri alustuseks, mida Sa mõtled, kui kirjutad/ütled " sundvaktsineerimine".
    Sest mminu jaoks tähendab see seda, kuidas meid koolis vaktsineeriti rõugete/punetiste ja jumal teab veel mille vastu.
    Minu Eestis täna kedagi koroona vastu ei sundvaktsineerita, aga ehk ongi vaid definitsioonide erinevus? ( nagu metsateemade puhul)

    Ja see relva näide on hea väide. Minu õigus kanda relva vs sinu õigus jääda ellu.
    Sinu õigus mitte vaktsineerida ja kanda maski vs minu õigus saada plaanilist ja erakorralist arstiabi.

    ReplyDelete
  3. Esiteks tunnustan julgust paralleeli tõmbamise eest vaktsineerimise ja relvakandmise vahel. Tõepoolest kuidas on üks parem kui teine, mõlemad seavad kaaskodanike elud ohtu, üks triklile vajutamise teine köhatamise läbi. Nii naljakas kui see ka pole siis ühisosa asemel oleme neis kahes küsimuses diametraalsed vastandid, mis ei takista viisakalt väitlemast nagu teie grillipeol. Kuuludes koos tütrega laskeklubisse ma nimelt pooldan rangelt kontrollitud SEADUSLIKU relva kandmise õigust. Statistikast toon välja, et Canadas seadusliku relvaga sooritatakse vähem kui protsent kõigist relvakuritegudest.

    Teiseks ei saa mainimata jätta, et nii palju kui mina tean siis ei toimu kusagil maailmas koroona vastu sundvaktsineerimist. Kui eksin palun too konkreetne näide. Vaktsineeritutele eeliste andmine vaktsineerimatutega võrreldes EI OLE sundvaktsineerimine.

    Kolmandaks tänan minu tühise isiksuse mainimise eest blogisabas ;) Igaks juhuks lisan, et väideldes üritan jääda viisakuse piiridesse ega hakka labasusi pilduma. Ei leia et peaks vabandama inimeste nimetamise eest klounideks, kui nad meeleavaldusel kannavad särke tekstiga: "Eesti arstid on saast". Ei ole kerge end tagasi hoida nähes ja teades kuidas arstid pingutavad inimeste elude päästmise nimel.

    Minu arust on ideaalis liberaalses demokraatlikus ühiskonnas igaühel õigus oma arvamusele ja tegevusele seni kui ta ei ohusta kaaskodanike elu ja tervist. Meil on vabadused aga nendega käib kaasas vastutus.

    Ma ei tea miks aga mul tuli meelde nõuka aegne kild: "Me võitleme rahu eest nii et kivi ei jää kivi peale" :D

    ReplyDelete
  4. Ma ei tunne seda postitust lugedes üldse, et peaksin midagi "vastu ütlema" või argumenteerima, sest kirjapandu on justnimelt ülihea näide "agree to disagree" mõttest.

    Mina ei salli isikliku arvamuse presenteerimist faktide pähe (sinna kuuluvad 5G, ajusisesed kiibid, big pharma vandenõu jms), eriti inimeste poolt, kes ei ole antud teemaga ab-so-luut-selt kursis. Kui keegi ütleb, et ta tunneb vaktsineerimise ees ärevust (tema veenmiseks on hetkel ebapiisavalt ohutusandmeid, kartus nõelte ees vms), siis fine - täiesti okei põhjendus ja edasine argumenteerimine oleks üsna mõttetu. Aga agressiivne, solvav ning ka objektiivsel skaalal rumal ja vastutustundetu sõnavõtt/käitumine ajab närvi küll. Minu taktika on 99% juhtudel sellistest inimestest distantseerumine, kuigi saan aru, et maailma see paremaks ei muuda.
    Näitena tooksin ühe proua sõnavõtu FB avalikus grupis, kus ta avaldas arvamust, et meditsiinitöötajatele ju päriselt meeldibki "juhet seinast välja tõmmata" (teemaks haigete selekteerimine/prioritiseerimine haiglas kriisiolukorras) - pole patsienti, pole probleemi. Ma ju tean, et maailmas eksisteerib kurjust, aga selle vahetuks tunnistajaks olla on päris valus.

    ReplyDelete
  5. ma mõtlen praegu, kui palju mõjutab neid hoiakuid ka elukoht. Epp on USA süsteemis, kus on Euroopaga võrreldes palju rohkem patsiendi oma mure, kuidas ta ellu jääb. Seal ei ole tervishoiusüsteemi, mis oleks samamoodi "meie kõigi süsteem" nagu Eesti oma. Mis tähendab praktilise külje pealt, et tal pole vaja muret tunda, et ta koroonasse jäädes blokeeriks südamehaige või puusaproteesi vajaja pääsu haiglasse. Arutamisel üks oluline eeldus kohe teisiti.

    Eestis on inimesed harjunud, et tervisehäda korral peab saama riiklikust süsteemist abi - kuigi peab ootama -, nii et kui nüüd pani TÜ kliinikum plaanilisele statsionaarravile bloki peale, on see suur ehmatus.

    Ja kui vestlus käib eestikeelses internetis, siis Eestis elaval inimesel jookseb vaikselt kaasas see kohalik kontekst.

    ReplyDelete
  6. Oh, nii toredalt pikad kommentaarid, vastan hommikukohvi kõrvale.

    Kõigepealt Indigoaalane, jaa, ise alustasin :) Kõhklesin küll, lihtsam oleks süütute reisipostitustega jätkata, mul on on ranniku-tripist kuhjade viisi materjali näitamata-rääkimata… aga mingi hetk tuli tunne, et ikkagi kirjutaks oma mõtted lahti, siin-seal blogisabades olen ainult jupikesi näidanud. Hakkasin endale kuidagi lame tunduma (no pun intended :), et muudkui libisen pinna peal, mõnel teemal võiks ju ukse teinekord laiemalt lahti teha.

    Ning jaa, Cranberry ja Indigo ja teised, oleksin pidanud kasutatud termini “sundvaktsineerimine” lahti seletama. Minu jaoks kvalifitseerub Eestis ja USAs jne kasutatav cov19 vastu vaktsineerimise praktika/propaganda sunnimeetmete kasutamisena. Sundimisena. Ja mu meelest meil, headel internetisõpradel, ei olegi mõtet selle üle rohkem diskuteerida, sest me oleme asjas eriarvamusel. Teie ütlete, et ei sunnita, mina ütlen, et sunnitakse. Mina ei muuda teie arvamust, teie minu oma. Loodetavasti ei tähenda see, et me sõbrad edasi ei võiks olla, sest meil on nii palju muid, ühendavaid teemasid ja seisukohti ju, mis oli ka mu postituse peateemaks.

    TT, “arstid on saast” jms loosungite osas olen sinu ja teistega 200% ühel nõul, seda väljendas ka lause mu postituses, kus rõhutasin, et ma ei kiida ühelgi moel heaks ekreistide/trumpistide võitlus- ja väljendusvahendeid. Mis nüüd sinu nimepidi nimetamisse puutub, siis ma ei väitnud poole sõnagagi, et su kommentaarid mulle ebaviisakad tunduvad. Oma posti viimase lõiguga mõtlesin just täpselt seda mida ütlesin. Me saame enamikes teemades hästi läbi, iseäranis tore kokkupuutepunkt on matkavärk, aga teravates küsimustes häirib mind su “lõpliku tõe” kuulutaja attitude. See võib vabalt mu enda viga olla, mitte sinu - viis, kuidas ma sinu kirjutatut tunnetan. Teistes blogisabades saan valida, kas loen sind ja lasen end häirida või ei, aga enda blogisabas pole mul seda valikut. Mistap siis see hoiataus, sest, nagu sa tead, ma olen avalikult välja öelnud, et minu kommentaariumis demokraatiat ei eksisteeri, siin käsen, poon ja lasen mina :) Aga muidu – peace!

    Notsu, sinu kommentaar on (taas) nn. tõlkeabiks. Jaa, otse loomulikult kirjutan ma teise riigi kontekstis, olgugi et eesti keeles. Elukoht mõjutab hoiakuid, just nimelt. Hea näide on mu enda praegune mittevaktsineerimisotsus. Selleks, et allergikuna saaksin oma süsti kätte turvalises med-keskkonnas, tuleks aega- ja närve nõudev bürokraatia-kadalipp läbida, kui omast taskust väikest varandust ei taha maksta. Aga ma siin vaikselt kuulan maad juba.

    Ja praeguse kommi lõpetuseks (ilmselt tuleb mul hiljem veel mõni tark mõte:), mida lisada tahan) – eile õhtul kargas mulle pähe, et praegune “õiguse” diskussioon on mõneti sarnane tolle kurikuulsa koerasita-draamaga vvni juures. Vbl pole küll kõige delikaatsem võrdlus, inimelud vs koerakaka, aga mõlemad teemad tegelevad küsimusega, kas ja kuidas “õigused” põrkuvad. Kus lõpeb ühe õigus ja kus algab teise oma. Ja kas kahel õigusel on üleüldse võimalik koos eksisteerida. Ja kes ja kus ja kuidas kuidas otsustab, kelle õigus on õigem.

    ReplyDelete
  7. Natuke teemast kõrvale - CNNis vaatas mulle täna hommikul vastu selline artikkel:
    Doctors are often unaware of the only treatment for early Covid-19
    https://www.cnn.com/2021/10/25/health/covid-antibody-treatment-doctors/index.html

    Huvitav, kas Eestis on teine lugu? St. kas arstid on nimetet ravivõimalusest rohkem teadlikud?

    ReplyDelete
  8. Jah, ma mõtlesin ka sellele, et sul on oma elukoha meditsiinisüsteemilt palju vähem abi loota. Kui kogu süsteem on selline sõltumatute osakeste kogum, tekib sõltumatul osakesel õigustatud küsimus, miks ma peaks järsku nüüd niiviisi käituma, nagu sidusa süsteemi osa, omamoodi Suure ja Väikese Peetri loogika.

    Eestis on mõnevõrra teine lugu, inimene võib küll ise otsustada, et ta on sõltumatu monaad, aga teda ravimata jätta ikka ei saa, ja siis tuleb hädaolukorras teha triaaži - esimeses järjekorras elupäästmine, teised peavad ootama (aga paraku võivad nad ootamise käigus ise nendeks muutuda, kelle elu on vaja hakata päästma).

    Üks aspekt on ka erinev argielu. Ma ei pea silmas ainult seda, et nii, nagu sa elad (ja mul on mulje, et USAs on sellist eluviisi rohkem kui Eestis), ongi sul isiklikult palju väiksem risk ise nakkushaigust saada või seda kellelegi edasi anda. Ma pean ka silmas, et mentaalne foon ja ohutaju on teine kui näiteks minul, kellel on vaja teises linnas õpetamas käimiseks veeta ligikaudu 5 tundi rongis-maakonnabussis-maakonnabussis-rongis, ja oma hoole all olevaid vanainimesi külastades 2*45 minutit üsna täistopitud maakonnaliini bussis.

    Paratamatult tiksub mul siis, kui keegi seal bussis valjuhäälselt köhib või löristab, kuklas: ega see ei olnud nüüd keegi, kes otsustas endale nakkuse hankida, sest peab seda paremaks plaaniks kui vaktsineerimist? (sellised inimesed on olemas, A. karvaste-suleliste FB-sõprade hulgas on neid, kes sellist asja soovitavad); kui ma siit nakkuse üles korjan, kas ma viin selle oma tädidele? (jah, me oleme kõik vaktsineeritud, aga nad on vanad ja neil polnud vaktsineerides mingeid kõrvalnähte, mis tähendab tõenäoliselt ka nõrka immuunvastust) - siis olen mina süüdi, kui nad haigeks jäävad! tõsiseltvõetavat alternatiivi mul sellele liiklemisele ometi ei ole (hiljuti külmetushaigust põdedes palusin sõbralt abi, et ta neile autoga ravimid kätte viiks, aga ma ei saa oma sõpru niiviisi püsikulleriteks teha).

    Sa saad nakkusohu suurema osa ajast oma teadvusest välja lülitada, mul on seda võimalust vähem - ja ometi pole mina veel üldse nende hulgas, kelle töö vms kohustused neile kõige rohkem nakatumis- ja nakatamisriski tooks.


    Monoklonaalsetest antikehadest on Eestis juttu olnud, aga niipalju, kui ma lugenud olen, on see väga kallis ravi, nii ravimi tootmise mõttes kui ka sellepoolest, et see ravi ei ole päris nii lihtne, et suts ja valmis, vaid tahab rohkem meedikute tähelepanu - sisuliselt üks täiendav high-tech ja intensiivne ravi, mis õnnestub teatud tingimustel (piisavalt vara peab jaole saama). See meie medsüsteemi kokku kukkumast ei päästaks, kuigi võib päästa mõne konkreetse patsiendi (aga selleks on omakorda ikkagi vaja, et medsüsteem tervikuna veel püsti püsiks).

    ReplyDelete
  9. Eesti meetmetega on suur kommunikatsioonihäda.

    Kõik meedikud, keda ma olen lugenud, räägivad nagu ühest suust, et asja mõte on hoida haiglaid kokku kukkumast; piirangud vastavalt vaktsineeritusele/läbipõdemisele, sest haiglasse, eriti intensiivi satuvad peamiselt vaktsineerimata patsiendid (nagu üks TÜ Kliinikumi töötaja kommenteeris: kui neil oleks praegu koroonaosakonnas ainult vaktsineeritud patsiendid, siis saaks haigla töötada nagu tavaliselt), seega on vaja nemad nakkusohtlikest kohtadest eemal hoida; ainus alternatiiv oleks kehtestada samad piirangud üldse kõigile ja osa soovitabki juba terve riigi lukku panna ("lukku" selles leebes tähenduses, mis sellel sõnal Eestis on olnud - et õues käia ikka saab jne).

    Aga poliitikute poolt tuleb peamiselt selline jutt, et piirangud on mõjutamiseks ja nügimiseks jne. Ma ei saa aru, kas neil seal keegi PRiga ka üldse tegeleb.

    Igatsen taga seda, kui Arkadi Popov oli kõneisik. Ta oskas arusaadavalt rääkida, mõjus usaldusväärselt ja tal oli autoriteet nii eestlaste kui ka venelaste hulgas.

    ReplyDelete
  10. täpsustuseks, meedikute jutu point on see, et lootus Covid19st üldse lahti saada on kadunud, seepärast ei üritatagi enam saavutada seda, et enam keegi ei nakatuks, vaid haiglaid töövõimelisena hoida (ja ühiskonda niivõrd-kuivõrd lahti hoida).

    Lisan midagi, mis on jälle puuduliku kommunikatsiooni nahka läinud: et need, kes med. näidustusel (ajutiselt või üldse) vaktsineerida ei saa, saavad soovi korral ikkagi üritustele, kui neil on arstitõend. Kriis.ee portaalis oli see info olemas, aga mitte piirangute ja nende erandite, vaid hoopis vaktsineerimise lehel, ma pidin google wizardit mängima, et see üles leida.

    ReplyDelete
  11. Jaa, notsu, täiesti õige, mu elustiil ja elukoht mõjutab mu suhtumist koroonasse ja sellem vastu vaktsineerimisse. Mis on, vähemalt mu enda meelest, täiesti normaalne asjade kulg – mu meelest me kõigi elustiilid mõjutavad me suhtumisi ja otsuseid. Tõsi, mõistlik inimene üritab suuremat pilti ka näha, eks üritan minagi. Kannan kohusetundlikult maski, kus kästakse, ei trügi teiste seljas, pluss kõik muud kellad-viled, mis praegusel koroona-ajal eluolu ilmestavad.

    Mis nüüd valitsusepoolsesse kommunikatsiooni puudutab, siis (NB! minu isiklik arvamus ja mulje, faktid võivad teist keelt rääkida) USAs on olukord hetkel helgem kui Eestis, vähemasti siin meie kandis antakse üsna täpseid juhiseid, ähvardamist-hirmutamist eriti ei kasutata, väga ei pahmita. Aga see läheb nüüd vist sinna mu enda poolt taunitud “meil on parem kui teil” lahtrisse :), mistap lisan, et meil on kitsaskohti samuti rohkem kui küll, alustades kasvõi jutuks olnud röövellikust med-abi rahastamise süsteemist, mille puudujääkidesse ma laskuma ei hakka, ei hakka enda vererõhku tõstma:), kuna kogu kupatus ongi üksainumas suur puudujääk põhimõtteliselt.

    ReplyDelete
  12. Haiglate olukorda vaadates on asi ikka päris hull ja mu kõhutunne ytleb, et istuv valitsus on õnnetult ja vastumeelselt väga vagur, ja asjata nö poliitiliselt ettevaatlik. Nende munemise on päris kindlasti põhjustanud kamp vägivaldureid, kes oma viha naiste, neegrite ja pedede vastu vaka all ei hoia, ja kuna meil vihakuritegusid põmst isegi ei uurita, siis tydrukud loomulikult katsuvad kõigile meele järele olla, et mitte jälle mingit kampaaniat kaela saada. (OT: täna tuli uudis erakordselt suure katuseraha eraldamise kohta teatud seltskonnaga seotud MTY-le, ja esimese asjana tuli mulle pähe lausa valjult karjuv seos - kuna mitmel pool kyllaltki palju hääli saanud partei tõrjuti võimu juurest eemale, mispeale hakkas see uue feimi kogumiseks pealinnas rahutusi korraldama, siis otsustati nad ilmselt yles osta.)
    Mul on veel vandenõuteooriaid muidu. 😁
    Ma ei näe praegu põhiprobleemina ei sundusi ega keelde, vaid meditsiini ja majanduse kokkukukkumist, sest inimesed on oma egode tõstmise nimel demonstratiivselt vaieldes kaotanud ainsa, mis meil veel augustis oli - aja. Nakkushaiguste vältimise viisidest on viimased 2 talve kirjutatud-räägitud palju, on kenasti seletatud, kutsutud, palutud, aga kui inimene ei taha kuulata, siis ta ka ei kuule. Mulle on silma jäänud, et massi poolest on valitsuse tõsise tooniga avaldustest palju rohkem meedikute tasakaalukaid, kannatlikke ja mitmekylgseid seletusi, paraku neid viimaseid EI TAHETA näha.

    ReplyDelete
  13. asi pole vbla isegi selles, et ei _taheta_. A. kirju FB-tuttavate ring on mulle näidanud, et on olemas inimtüüp, kes ruttab alati jagama kõige tugevama emotsionaalse laenguga sõnumit, mis ette jääb, kusjuures need sõnumid võivad järjestikku üksteisele täiesti vastu rääkida.

    Need inimesed annavad infojagamises eelise lahmijatele.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehk tahetakse šõud. Käesolev pandeemia tundub paljudele enneolematu meelelahutus olevat, ja milleks seda mingite toktorite mulinaga rikkuda. Rääkimata petlikust turvatundest millegi kauge ja ohutu vastu mässamisel - igapäevaelus pole turvaline mässata tööandja, abikaasa, panga vastu, aga kyll me neile valitsuse hattadele ja arstinärakatele alles näitame! (Kujundi algmaterjal kommentaariumidest) Peaasi, et lõbus on!

      Delete
  14. Epp, vaatasin just statistikat, teie osariigis on ka vaktsineerituse määr kõrgem kui Eestis.

    ReplyDelete
  15. Epp, ma just vaatasin välisilma viimast saadet. Kumba uskuda, sinu juttu ameeriklaste suurest sõprusest ja ühtekuuluvustundest vaatamata poliitilistele eriarvamustele või poliitanalüütikute arvamust järjest võimenduvast polariseerumisest kuni USA lagunemiseni välja. Või juhtud lihtsalt asuma pisikeses rahumeelses mullis, kus ümbritsevat lagunemist ei märgata ega taheta tunnistada. Personaalselt arvan, et tõde on kusagil kahevahel - loodetavasti, sest USA lagunemisel oleks katastroofilised mõjud maailmamajandusele, NATO'le ja seeläbi Eestile.
    https://www.err.ee/1608381821/err-washingtonis-morad-usa-uhiskonnas-ei-naita-kadumise-marke

    ReplyDelete
  16. Notsu, jaa, Oregonis on demokraadid pumba juures, sestap ka vaktsineerituse määr kõrge. Teistpidi: demokraadid ei seisa aktiivselt vaktsineerimise vastu, republikaanid aga küll, hea näide on Texas ja Florida, vabariiklastest kuberneridegaa eesotsas.

    TT, eks see on sinu vaba valik, kumba sa usud, Välisilma saadet või mind.
    Lisaks ole kena, ära pane mulle sõnu suhu - mu postitus oli MINU NAABRUSKONNA ühtekuuluvustundest, ma ei rääkinud USAst tervikuna.
    Seda lisan igaks juhuks veel, et USAst kõneldes unustatakse pahatihti, et tegemist on gigantse liitriigiga. Osariigiti, regiooniti on olud väga erinevad. Mina isiklikult küll kusagilt rohkemat või kiiremat lagunemist ei näe kui näiteks EUs - seal käib ju ka üks vägikaikavedamine kogu aeg. Aga jah, kokkuvõttes, ära küsi minu käest, usalda spetsialiste :)

    ReplyDelete
  17. kusjuures mulle tuletab Eestis praegu toimuv Brexitit või Trumpi valimist meelde. Jah, osa inimesi on lihtsalt lollid ja/või kurjad, eeldusel, et need kaks pole sama asi. Aga osal on iseenesest häid põhjuseid, miks olla Eesti Vabariigi senises asjakäigus pettunud (ma ei mõtle ainult nii lähiminevikku nagu praegune pandeemia), ja on valmis ka kõik hea protestimise nimel põhja laskma, hoolimata iseendagi, ammugi mitte teiste huvidest.

    no nagu on arusaadav, miks osa see osa brexiteere, kes iseenesest ei vihka immigrante ega ole rassistid, olid Cameroni peale kibestunud ja "me talle nüüd näitame"-soov oli põhjendatud, aga see ei tähenda, et Brexit neile kasu oleks toonud.

    ReplyDelete
  18. Kuigi see on postituse seisukohast täitsa off topic, siiski USA “lagunemisest” veel paar sõna, kuna TT selle küsimuse tõstatas: politoloogidele muidugi väga apetiitne teema spekuleerimiseks, kuid reaalus räägib sellele võimalusele suht kõvasti vastu, ja seda kahe olulise aspekti tõttu: infrastruktuur ja föderaal-abi.

    Ainus osariik, kes enam-vähem valutult eralduda võiks, on California, sest tal on selleks väga palju eeliseid olemas (muuhulgas tugev majandus), aga seoses põudade ja tulekahjudega peaks CA siis ise oma katastroofidega hakkama saama, ilma keskvõimu toetuseta.

    Ka Texas ähvardab juba aastakümneid eraldumisega, aga nagu eelmise talve inimohvritega külmakatastroof näitas, ei pea nende infrastruktuur (elektrivõrk) erakordsetele oludele vastu, ja taas hüütakse föderaal-abi appi. Nii et “lagunemine” on mõttena kena küll, aga kui asjaks läheb, lööb reaalsus kõrgelennulistel plaanidel jalad alt.

    Mis me siin osariikidest räägime, meil Oregonis tahavad paar valda omaenda osariiki moodustada juba aastakümneid. Siiamaani pole loosungitest kaugemale jõutud. Ning ma ei arva, et poliitiline polariseerumine lagunemist soodustab. Me võime siin ju omavahel kakelda, vabariiklased ja demokraadid, aga sooja tuba ja tilgakest joogivett tahavad kõik, nii et hambad ristis tuleb üksteist välja kannatada.

    ReplyDelete
  19. Kui fantaseerida, siis Vermontil oleks logistiliselt suht lihtne Kanadaga ühineda.

    ReplyDelete
  20. See tuletab meelde nõukogude ametnike juttu kui need hirmutasid, et Balti riigid jäävad ilma Venemaa abita nälga ja külmuvad esimesel talvel ilma doteeritud naftata ära. Alguses polnud tõesti kerge aga Venemaal endal oli kõige raskem kui perifeeria jalga lasi. Ma kardan, et selline "sunniviisiline kooshoidmine": kui te lahkuda tahate siis me alles näitame, võib tekitada samasuguse jonni nagu vaktsineerimisele õhutamine. Realistlikult võttes muidugi tundub USA võimalik lagunemine äärmiselt ebatõenäoline, samas ei osanud keegi oodata NL nii kiiret kokkukukkumist, kaasa arvatud igat masti spetsialistid ja analüütikud. Ajalugu on ettearvamatu.

    Ääremärkusena: Biden just teatas, et USA piirid avatakse välisriikide kodanikele, kes on vaktsineeritud. Vaktsineerimata inimesed, ka USA kodanikud, peavad näitama ette 24 tunni jooksul tehtud negatiivse testi.

    ReplyDelete
  21. No te olete mul siin ikka tõelised party pooperid :) Mina blogin rõõmsalt sellest, kuidas erinevate maailmavaadetega inimesed koos õlut jõid, sõbralikult nagu lõvid ja tallekesed Paradiisis, aga teie tulete mulle USA lagunemisest rääkima. Ehh, pean vist ikka reisipostituste juurde jääma…

    ReplyDelete
  22. ei, aga TT viimane uudis on ju hea uudis. Siiamaani ei lasknud USA nt Euroopast kedagi sisse.

    ReplyDelete
  23. Jaa, seda küll, viimane uudis on tõesti hea!

    ReplyDelete
  24. Muideks, sain järjekordselt tõestust Google jälgimisalgoritmi kohta. Nimelt hakkas ta mulle süle ja seljaga pakkuma uudislugusid kui lõhenenud USA on. Et nagu küber AI arust piisas ühe eestikeelse avamisest, järeldamaks mis mu huvi on ja siis üritas seda süvendada (nimelt ei proovinud mulle ette sööta ühtki positiivset)🙄

    Informatsiooni objektiivne hindamine läheb järjest keerulisemaks.

    ReplyDelete
  25. Mu tuttav kirub FB-s alatasa tervisenatse või muidu uuspuritaane (ehk väljendab kartusi "varsti on ainus lubatud toit kaerahelbepuder kahe iduga ning ainus lubatud meelelahutus trenn, ja ooperiteatrid ja gurmeerestoranid lammutatakse ära") ja lingib omapoolsete murelike kommentaaridega sporti jms kiitvaid artikleid ("näete, meid ähvardab kole tulevik, kus kõik käivad lükras, mitte rätseparõivis"), mispeale ta saab pidevalt spordiklubide reklaami.

    ReplyDelete
  26. Algoritmid, oojaa…
    Kui ma ei eksi, siis oli see Ebapärlikarp, kes kirjutas mingi aeg tagasi oma blogis, et ta klikkis hoolduskosmeetikat otsides mudamaski pildile, ja selle peale hakkas saama sado/maso kraami pakkumisi :):)

    ReplyDelete
  27. Mulle meenus vahepeal aga terviseteemal üks asi: sa mainisid Rentsi pool midagi selle kohta, et miks pole muid tervisliku eluviisi kampaaniaid ja ma hakkasin nüüd mõtlema, et äkki tuli ka see repliik USA kontekstist, sest Eestis on nt pidevalt mingid köögiviljakampaaniad olgu tänavaplakatitega või otse poes (viie peotäie köögiviljade või teatud nädalapäeval värske kraami 15% hinnaaalandusega vms). Selle põhjal, kuidas mõni USAs elanud muu eurooplane on kurtnud, tundub ka, et kui keegi oskab ise süüa teha, on Eestis värskest kraamist toitu suhteliselt odavam kätte saada (juurviljad on odavad, samuti liha subproduktid).

    ReplyDelete
  28. või nt "septembris ei joo" on juba mitu aastat käinud tervisekampaania.

    ReplyDelete
  29. Notsu, ma Rentsi juures nimetasin, et nii USAs kui ka Eestis (vähemasti mulle pole teie peavoolumeedias sellekohast silma hakanud) ei kasutatud juhust seoses koroonaga, et teha VALITSUSEpoolset teavituskampaaniat immuunsüsteemi tugevdamise võimalustest, kaalulangetamisest, värskes õhus liikumisest jne. Pigem jääb peavoolumeediast kõlama, et mis te rumalad C ja D vitamiiniga jamate, vaktsiin tuleb teha.

    Köögiviljakampaaniaid, mida sa nimetad, on ilmselt teinud kaupmehed, kui hinnaalandusest juttu jne? Siinpool tehakse umbes sarnaseid, aga valitsusel pole selle trendiga midagi pistmist.
    Mis hindadesse puutub, siis nn. roheline kraam ja subproduktid pole siingi teab mis kallid, kui just 100% orgaanilist ja ökot jne taga ei aja.

    ReplyDelete
  30. Olen veendunud, et sundvaktsineerimist vastustab Eestis EKRE ainult selle tõttu, et nad on opositsioonis. Oma lühikese võimuloleku ajal, kui vaktsiini veel ei olnud ja kõigile ei jagunud, väljendasid mõlemad helmed hoopis teistsuguseeid seisukohti kui praegu.

    ReplyDelete
  31. Köögivilja-plakatikampaaniad tänavatel olid Tervise Arengu Instituudi omad. Lisaks on neil vist mingid äpid, millega toitainesisaldust jälgida (pole nutifoni, ei tea täpselt).

    ReplyDelete
  32. Üks lootustandev uudis muidu fluvoksamiini kohta - see on tõepoolest odav, erinevalt monokloonsetest antikehadest.
    https://novaator.err.ee/1608374714/odav-antidepressant-voib-vahendada-markimisvaarselt-koroonasurmade-arvu

    ReplyDelete