Ilmast ja sensatsionalismist

 


Kõigepealt olgu öeldud, et ma ei ole kliimamuutus(t)e eitaja. Paraku, tänases põhjalikult polariseeritud ühiskonnas on imelihtne igasugu silte külge saada. Mitte, et sildid kui niisugused mind eriti häiriksid. Kui minu vanuses ikka veel ei oskaks omaenda mina ja teiste arvamust minust lahus hoida, no siis poleks enam erilist lootustki selgroogne olla, sureksingi molluskina. Mistap, ei, sildid mind ei häiri. Küll aga häirib sildistamise trend. Võtame või sellesama ärakäiatud vaktsiiniteema. Ma lasen oma peni vaktsineerida. Usun koledate lastehaiguste vastaste vaktsiinide vajalikkusse. Teeksin iga kell malaariasüsti, kui kusagile dzhunglisse asja oleks. Millimeeter jäi puudu, et oleksin end lasknud ka koroona vastu süstida, täitsa vabatahtlikult. Aga sellegipoolest on mul teatud ringkondades küljes antivakseri silt, kuna pidasin (ja pean siiani) valitsus(t)e koroona-aegseid mõjutusmeetodeid vääraks. Ühesõnaga, lepime ehk kenasti kokku, et ma ei ole climate change denier, kuigi allolev jutt tüürib kliimapaanika kritiseerimise radadele. 

Lugu järgmine. Avan mina täna hommikul kohvitassi kõrvale oma armsa Daily Maili, ja mida näen. Suur, rasvast pealkirja Searing Arizona heatwave that's delivered 110F weather for 30 days straight kills off state's iconic cactuses, as locals bake cookies in cars and complain of melting roads. Noh, teate... mõnele Ühendriikide edelaosa kõrbeoludega kursisolematutele lugejatele läheb selline headline ilmselt peale nagu ahjusoe sai (no pun intended). Aga vaadake, kulla ajakirjanikud, mind ärge tulge säärase teabega hirmutama. Mina olen sealkandis mitmeid aastaid elanud, ja mu tuttavate ning sugulaste hulgas on nimetet suurlinna põliseid asukaid. Phoenix ning seda ümbritsevad alad on juba aastakümneid, et mitte öelda –sadu USA teada-tuntud hot spot, kus kesksuvised päevased kolmekohalised Farenheiti näidud on normaalsus, mitte erakorralisus. Samas, öised arvestatavad mahajahtumised, mida artiklis taga nutetakse, on pigem erakorralisus. Selguse mõttes Celsiuse-rahvale mõned numbrid ka: Phoenix, juulikuu, päeval 110°F = 43°C, öösel 90°F = 32°C. Keda huvitab, saab siit aastakümnete taha vaadata. Tõsi, talvisel ajal on ööd Arizonas vägagi jahedad. Aga mitte juulis, kullapaid. Me eakad sugulased räägivad, kuidas lapsepõlves sai Phoenixis kliimaseadmeteta majapidamistes õues magatud, kui öine temperatuur ei langenud alla 90°F. 

Jeerum küll. No mida paanikat. Pealegi, artiklis mainitud, botaanikaaia töötajate poolt kirjeldatud saquaro-kaktuste „lontivajumine“ leiab aset enam-vähem igal suvel. Ja seejäral tulevad monsuunvihmad, augustis-septembris, ja saquarod kaanivad end veest taas uhkelt paksuks. Ning asfalt sulas ja selle peal sai muna praadida minu teada juba aastakümneid tagasi igas lõunapoolsemas suurlinnas. Lisaks, iga metropol kogub ju ka passiivset päikesenergiat, mistap Arizona kivilinlaste unistus arvestatavatest öisestest temperatuuritaandumistest jääbki unistuseks. Kusjuures üldse ei vaidle, planeedi kliima kisub tõepoolest kannikasse, aga säärast sorti kollast vahtu ülespeksvad artiklid olukorda ei paranda. Note to self: loe hommikukohvi kõrvale Daily Maili asemel muid, asisemaid allikaid. 

Foto ühelt me talviselt kõrbematkalt. Koolnud ja elusad saquaro-kaktused sõbralikult kõrvuti. Saquarod, olgu öeldud, surevad muuhulgas ka vanadusse, haigustesse, putukate/lindude hävitustöö tulemusena.  

July 29/2023

“Intelligence is analysing things as they are. - Imagination is conceiving them as they could be. - Morality is conceiving them as they should be. - Magic is making them occur the way you conceive them." ― Jean Baudrillard, Cool Memories V: 2000 - 2004

10 comments:

  1. Enamus inimestest ajab segi terminid ilm ja kliima. Kliima on pikaajaline trend ilm lühiajaline nähtus. Kliimamuutus ilmselt toimub kuna trend tõepoolest vihjab keskeltläbi tasapisi soojenevale kliimale. Suure tõenäosusega mind ja sind suurt ei jõua segada sest me lihtsalt ei ela piisavalt kaua :D

    "Aga sellegipoolest on mul teatud ringkondades küljes antivakseri silt, kuna pidasin (ja pean siiani) valitsus(t)e koroona-aegseid mõjutusmeetodeid vääraks."
    Kas ma sain õigesti aru, et sa ei vaktsineerinud paljalt sellepärast, et ei pidanud valitsuste mõjutusmeetodeid õigeks???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jah, jumala õige, enamus inimesi ajab ilma ja kliima segamini, või siis ei tee neil vahet.
      Ja vastus su küsimusele on postituses täitsa selgelt olemas. Ei hakka üle kordama, kliki esimeses lõigus viidatud lingil, saad teada.
      p.s. Miks kolm küsimärki? See, et sina end 100 korda koroona vastu vaktsineerinud oled, ei tähenda, et mina sedasama peaksin tegema :) Ela oma elu, ja jäta mulle mu vabadus talitada nii, nagu mina heaks ja õigeks arvan.

      Delete
    2. p.p.s. Ära hoidmaks sinu ja minu edasist vestlust koroonavaktsiini teemal: kui su mälu ja tähelepanuvõime vähegi funktsioneerivad, TT, siis sa tead, et oleme ses osas vägagi erinevatel seisukohtadel. Ja et minu blogisaba on viimane koht, kuhu tulla koroonavaktsiini promoma, või veel hullem, minu otsuseid hindama või arvustama, näiteks kolme küsimärgi vormis. Ja kuigi sa tundud muidu nutikas sell, olen internetiavarustes kohtumiste põhjal aru saanud, et sul napib oskusi ja/või soovi inimsuhete pooltoonide mõistmiseks, mistap olgu siinkohal sõbralikult, kuid sõnaselgelt VEELKORD välja öeldud: hoia oma koroona-seisukohad minu blogist eemal.

      Delete
  2. Ega vist keegi ei julge enam midagi öelda🙂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm... ma ei tea, ma küll ei arva, et ma oma sõbralikud ja heathtlikud püsikommentaatorid TT’le vastates ära hirmutasin :)

      Minu mätta otsast vaadatuna on mul täielik õigus talle turja karata, sest meil on üsna pikk ühine blogiajalugu, ja ta teab väga hästi, et (muuhulgas) koroonaküsimustes on me arvamused üsna vastukäivad. Samuti on ta ammu kursis asjaoluga, et ma ei kannata, kui mu blogisabas irriteeritakse. TT pole rumal, ta teab täpselt, kuhu ja mismoodi torgata. Ja on ka ise korduvalt avalikult tunnistanud, et talle meeldib sots.meedias inimesi ärritada. Mistap olin sunnitud TAAS KORD talle meelde tuletama, et mingu ja irriteerigu mujal, 5500s on karmid reeglid ja karm, kuid üksiti õhukese nahaga blogiomanik :)
      Pealegi, ta ei viitsinud postitusse süvenedagi, küsis küsimuse, millel vastus tekstis olemas. Ja last but not least – ma ei ole kohustatud mitte kellelegi, rääkimata veebituttavast, oma tervise-otsuseid põhjendama.

      Delete
  3. Ma olen nii puruvana, et saan tõesti öelda - meie kandis ON ilmastik 48 aasta jooksul soojemaks läinud. Seda näitavad mh sademete liigid, taimede käitumine, uute putukate ilmumine või plahvatuslik levik (ja katastroof kuusemetsades, mis lõuna pool Euroopas juba aaaaastaid yleval on), õrnade lõunamaalt pärit aianduslike harulduste järjest edukam talvitumine jne.
    See tähendab, et Phoenixis on ilmselt samamoodi ilm mõne celsiuse võrra soojem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaa, täitsa nõus, seda minagi ju, et "KLIIMA kisub kannikasse".
      Aga ILMAST rääkides pole suvised kestvad kolmekohalised temperatuurinäidud Phoenixis mingi haruldus või uudsus. Mu postitus oli tõugatud justnimelt DMi käteringutamisest - the sky is falling, 110°F!!

      Delete
  4. Mälu on veider asi, eriti kui puudutab sellist nähtust nagu ilm :) Mina mäletasin kuumalaine ajal Itaaliasse reisimist hea mitukümmend aastat tagasi, aga kui eelmine aasta üritasin faktilist tõestust leida, siis pigem oli seal selline üsna tavaline Itaalia suvi ning praeguste kuumarekordite kõrval ei miskit.
    Nende "kuumauudistega" see viga, et tegelik kliimaprobleem kaob sellesse uudismürasse ära, sest keskmise temperatuuri tõus +1 kraad on enamusele inimestest nii tajumatu mõiste.
    Mina ei eita kliimasoojenemist, pigem vastupidi, aga ometigi võtan õiguse viriseda selle aasta suvesooja puudumise üle Eestis. No ma tahaks ikka suvel sooja ka, mitte et koguaeg ei peaks muretsema, et külm on.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Nende "kuumauudistega" see viga, et tegelik kliimaprobleem kaob sellesse uudismürasse ära."
      Kümnesse!! Justnimelt see mu postituse mõte oligi, sina võtsid selle lühidalt ja elegantselt kokku.

      Delete
  5. Keskmine temperatuur ei ole 1 kraad tõusnud, vaid meil reaalselt ongi nt taimekasvuperiood kuu aega pikem kui 1970tel, või rohkemgi. Põuad vahelduvad yleujutuste st põnevate vihmaperioodidega, mis taimekasvatajate elu keeruliseks teeb. Torme on tihemini ja need lõhuvad rohkem. See, et aastate lõikes on soojemaid talvi ja kylmemaid suvised, on looduse tõmblemine. Eestis teeb ilma Atlandi ookean ja see tähendab, et alati tuleb yllatusteks valmis olla, ja pigem klimaatiliselt ebameeldivateks. Mul on u 5 ha kuusemetsa hukka minemas, ja mis seal enne oli ning kuidas see asi nyyd toimuma hakkas, on ausalt öeldes õõvastav. (OT, me ei myy seda kopikate eest, läheb oma tarbeks saematerjaliks ja kytteks.)

    ReplyDelete